Problém zla
Problém zla
Zpracování tématu z křesťanského pohledu pro apologetické použití
Úvod
V tomto eseji se pokusím vyrovnat se s problémem zla v tomto světě. Jako svoji výchozí pozici výslovně uvádím křesťanství a právě z tohoto pohledu se tématem budu zabývat. Již svatý Augustin si kladl otázku „Unde malum?“ Odkud zlo? Podívejme se na náš problém blíž. Tento esej si neklade nárok na to být nějakou obsáhlejší prací, ani vyřešení otázky zla. Má být spíše zamyšlením z křesťanského pohledu nad tématem a prezentací autorových postojů.
Definice zla
Začněme definicí zla jako takového. Co je to zlo? Záhy zjišťujeme, že již sama definice je problematická.
„Během lidských dějin bylo dáno už mnoho odpovědí. Někdo sobecký řekne, že zlo je to, co jemu škodí. Někdo myslí na druhé a řekne, že zlo je to, co škodí lidem. Kdo věří v Boha řekne, že zlo je hřích, kterým rozbíjíme lidskou i Boží lásku. Všechny ty odpovědi mají něco do sebe, ale nevystihují zlo plně.“1
Za definicí zla se ale může skrývat něco jiného. Přesně definovat, něco pojmenovat, znamená určit tomu jasné hranice, a tím to dostat pod svou moc. Se zlem se to ale má tak, že čím víc a přesněji se jej snažíme definovat, tím víc nám proklouzává mezi prsty. Bible nikde nelíčí, co zlo je, ale jak funguje. Zlo se hebrejsky řekne ra ([r;), což „označuje vše, co je opakem dobrého, libého, zdravého, příjemného a užitečného.“2 Řecky se zlo řekne kakon (kako,n), ponéros (ponhro,j), faulos (fau/loj). Další výrazy pro zlo jsou: chattát (taJ'x;) pro zlo jako omyl, avat (tw:[') pro zlo jako překroucení pravdy, pešá ([v;P,) je výraz pro zlo jako zrada či útěk od praporu, kešer (rv,q,) pro zlo jako spiknutí, zradu, marah (hr'm') pro zlo jako rebelii, vzdor a pak je nejhorší - rášá ([v'r') pro zlo jako zpupný vzdor, svévoli.
Aurelius Augustinus (svatý Augustýn) učil, že „Podobně jako ticho je absencí hluku, tma absencí světla, je i zlo absencí, nedostatkem dobra a ne samostatným principem.“3
Otázka původu zla, která často následuje, je pro mnohé lidi snahou o ospravedlnění sebe sama a omluvy za své činy, protože předpokládají, „že zlo přichází odněkud odjinud: buďto od těch druhých, anebo od Pána Boha, který to na světě nezařídil dost důkladně.“4 Zde bych byl opatrný, protože by bylo příliš laciné svést všechno zlo buď na druhé, protože jsou zlí a jejich rozhodnutí zlo působí, a nebo na nějakou mocnost5 nás daleko přesahující a zbavit se tím veškeré zodpovědnosti.
Druhy zla
Po dalším přemýšlení nám vyplouvají na povrch dvě roviny zla – subjektivní (zlo si způsobím sám, ať již vědomě či nevědomě, ať úmyslně, či omylem) a objektivní (přírodní katastrofy, zlo způsobené nějakou mocností). Dalším způsobem, jak kategorizovat zlo, může být rozdělení na fyzické zlo (například zemětřesení, tornáda, povodně, …) a morální zlo.
Existuje zlo, které nás spoutává. Tímto zlem jsou lidské závislosti (ať už na čemkoliv), jež nelze jen tak snadno přemoci, protože tyto závislosti můžou být onou mocností, která zotročuje člověka. Pak je také zlo, které člověk způsobuje sám, omylem nebo úmyslně. Dále máme zlo způsobené druhými lidmi a my jsme jeho obětí. A potom máme zlo způsobeno tragédií (přírodní katastrofy, nehody, náhody), ze kterého je těžké kohokoliv obvinit. Posledním zlem je zlo způsobené mocnostmi mimo náš svět, které ale nejsou vidět, proto je těžké se s nimi vypořádat. Toto zlo nelze jen tak pominout, protože Bible o něm na mnoha místech mluví.
Toliko bychom asi měli na úvod k tématu zla. Nyní se pokusím s tímto problémem vypořádat z křesťanského hlediska: některá východiska uvedu jako axiomy, protože jejich definice a apologetická obhajoba (ať již z logického nebo jiného hlediska) by přesahovala možnosti tohoto eseje. Biblické odkazy budu uvádět v Českém ekumenickém překladu a také v originálním jazyce podle BHS (Biblia Hebraica Stuttgartensia 4 ed.) a NA27 (Nestle-Alland 27 ed.).
Člověk, Bůh a existence zla
Jak se tedy vypořádat s existencí zla? Především by si měl být člověk vědom, že mnoho zla si způsobuje sám. Je to jeho přirozeností, protože je, jak Bible učí, zkažen hříchem6. Ne zákonitě všechno zlo je způsobeno člověkem, ale podle C. S. Lewise je ho podstatná část.
„… možnost bolesti je obsažena v samotné podstatě světa, v němž se duše setkávají. Když se duše stanou zlými, určitě této skutečnosti využijí k tomu, aby si navzájem škodili, a tato skutečnost je ze čtyř pětin vysvětlením lidského utrpení. Byli to lidé, ne Bůh, kdo vymyslel mučidla, biče, vězení, otroctví, střelné zbraně, bajonety a bomby. … Přesto však existuje mnoho utrpení, za které lidé nemohou.“7
C. S. Lewis ve své knize Problém bolesti popisuje zlo jako prostředek, který nás zbavuje našich iluzí o tomto světě a nutí nás uvědomit si, že nemůžeme být sobecky „soběstační“ a zůstat na jednom místě v životě a nikdy se neposunout dál, nerůst. Také existence zla a bolesti nás nutí přemýšlet reálně: „Jestliže počáteční, nejméně důrazné působení bolesti rozbíjí iluzi, že je všechno v pořádku, pak ono další a důraznější působení rozbíjí klam, že všechno, co máme, ať již je to samo o sobě dobré či zlé, je pouze naše, a že s tím vystačíme.“8
Lze tedy Boha obvinit ze zla? Slovy apoštola Pavla „mh. ge,noito“9 - rozhodně ne! „Bůh je od všeho zlého oddělen a v žádném případě za zlo nenese odpovědnost.“10 „Bůh jako svatý ovšem reaguje na zlé, zvláště to, kterého se dopouští jeho lid, a tak dopouští zlé ve smyslu neštěstí jako trest za hřích [Ex 5,22n].“11 Zlo, kterým je lid stíhán není ale však vždy trestem za hříšné jednání člověka nebo národu. Někdy ale Bůh dovoluje ve své svrchovanosti zlo i z jiných důvodů, než je trest za hřích, ale vždy mu určuje jasné meze (viz. kniha Jób12). Dalo by se také říci, že existence zla je cenou za lidskou svobodu, kterou Bůh lidi obdařil. Nechtěl nás mít jako roboty, co budou bezvýhradně poslušné jeho vůli, ale chtěl mít s lidmi vztah. Aby to bylo možné, musel dát lidem svobodnou vůli, a tím pádem i možnost postavit se proti Bohu.
Křesťan by si měl být vědom toho, že Bůh je jediný (Deuteronomium 6,4)13, svrchovaný, vševědoucí a všemocný14 a že vše, co se děje, je pod Boží mocí a kontrolou. Zlo v tomto pojetí tedy není důsledkem souboje dvou božstev (jako například v Zarathuštrismu15), dobrého a zlého, ani množství zla není výsledkem toho, že ten zlý má právě navrch. Právě naopak, je to jediný Bůh, který má vše pod kontrolou. Prorok Izajáš tlumočil Boží slovo: „Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci.“16
„Proroci považovali Hospodina za poslední příčinu zla, vyjádřeného bolestí, utrpením, či neštěstím. On ve své svrchovanosti toleruje zlo ve vesmíru, ovládá je a používá při řízení světa. Trestá jím hříchy jednotlivců i národů (Iz 45,7; Pláč 3,38; Am 3,6).“17
Naděje pro věřící
Právě s předchozí ideou souboje dvou božstev je v polemice prorok Izajáš, který dává problému zla úplně jinou dimenzi, pohled, ve kterém je jiskřička naděje. Apoštol Pavel psal v dopise Římanům právě o této naději. Vše je v Božích rukou, a proto není důvod k obavám, ale k radosti, vždyť „Víme, že všecko napomáhá k dobrému těm, kdo milují Boha, kdo jsou povoláni podle jeho rozhodnutí.“18
Boží svrchovanost nad zlem je možné vidět například v knize Jób, v prvních dvou kapitolách, kde satan dostává určitou moc nad Jóbem, ale vždy je omezen tím, kolik zla na něj dovolí Hospodin seslat: „Hospodin na to satanovi odvětil: "Nuže, měj si moc nade vším, co mu patří, pouze na něho ruku nevztahuj." A satan od Hospodina odešel.“19 Právě toto je pro věřící lidi základ naděje. Naděje v to, že vše co v životě přichází, je v Božích rukou. A protože křesťané také věří, že Bůh je dobrý, nedopustí na nás víc, než bychom mohli zvládnout: „Nepotkala vás zkouška nad lidské síly. Bůh je věrný: nedopustí, abyste byli podrobeni zkoušce, kterou byste nemohli vydržet, nýbrž se zkouškou vám připraví i východisko a dá vám sílu, abyste mohli obstát.“20 Právě proto se mohou křesťané s nadějí řídit tím, co píše apoštol Pavel do Říma: „Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem.“21
Závěr
Na otázku jak se vypořádat se zlem odpověď asi jen tak nenalezneme. Ke zlu se tedy můžeme postavit v zásadě dvěma způsoby.
Za prvé se můžeme nechat přemoci zlem a propadat buď beznaději nebo tomu, že sami začneme páchat zlo. To je pohled, který je bezútěšný a strašlivý. Pokud se zlem necháme přemoci, vzdáváme boj za dobro, což je dle mého názoru nejen neetické, ale i špatné. Starý indiánský zákon říká, že ten, kdo jen nečině přihlíží zlu, je vinen stejně jako ten, kdo jej páchá.
Za druhé se zlu ze všech sil vzepřeme, přestože se to může jevit jako nerovný boj. Můžeme však bojovat s nadějí, kterou nám Bible dává. Je to naděje, že všechno zlé je k něčemu dobré. Bible říká, že Bůh je nakonec ten, kdo má všechno pod kontrolou a je ten, kdo je mocen použít si všechno k dobrému22 pro spravedlivého23 člověka. Tato naděje může živit naší vůli, kterou máme moc měnit mnoho v nás samotných a přemáhat tak zlo, které na nás doléhá.
„Jenom na nás to je, jací jsme, jestli takoví nebo makoví. Naše tělo je zahrada a naše vůle zahradníkem: a tak, ať už chceme nasít hluchavek nebo pěstovat salát, vysázet yzop nebo vyplet dymián, mít ji celou na jeden nebo rozdělenou na vícero druhů zelin, ať už z ní zanedbáním uděláme úhor nebo vzděláním eden – vždycky síla k tomu a pořádající moc je v naší vůli.“24
Autorův dovětek
Protože tento esej může vyznít příliš jednostranně zaměřený, znovu zdůrazňuji, že se jedná o mojí odpověď, jakožto věřícího člověka na otázku zla tak, jak se s ním vypořádávám já. Doufám, že tento esej pomohl při vašem hledání pravdy a dal vám odpovědi na velice kontroverzní otázku problému zla, a nebo alespoň ukázal postoje věřících lidí v jiném světle, než jste byli zvyklí.
Zkratky použitých biblických textů
ČEP: Český ekumenický překlad. Praha: Česká biblická společnost, 2001.
NA27: Nestle-Alland. Novum Testamentum Graece 27 ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1993.
BHS: Elliger-Rudolph. Biblia Hebraica. Stuttgartensia 4 ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1990.
Zdroje
Novotný, Adolf. Biblický slovník. Praha: Kalich, 1952. Fotomechanický přetisk vydání z roku 1952, Kalich, evangelické nakladatelství a Česká biblická společnost, 1992. Str. 1308-1310. ISBN: 80-7017-528-1.
Český ekumenický překlad Bible. Praha: Česká biblická společnost, 2001. ISBN: 80-85810-29-8.
Nestle-Alland. Novum Testamentum Graece 27 ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1993. ISBN: 3-438-05100-1.
Douglas, J.D. ed. Nový Biblický slovník. Praha: Návrat domů, 1996. Str. 1151-1152. ISBN: 80-85495-65-1.
Lewis, C. S. Problém bolesti. Praha: Návrat domů, 1998. Str. 71-87. ISBN: 80-85495-89-9.
Heller, Jan. Znamení odkazující k nebi. Praha: Vyšehrad, 2007. Str. 253-258. ISBN: 978-80-7021-975-1.
Software BibleWorks 7.0 s použitými biblickými texty: ČEP (2001), BHS 4ed (1990), LXX 9ed (1971), NA27 (1993); lexikony BDB (heb.) a Thayer (řec.); ISBE Biblický slovník.
Apoštolské vyznání víry (http://cs.wikipedia.org/wiki/Apoštolské_vyznání)
Křesťanská filosofie http://www.phil.muni.cz/fil/antika/texty/13_filon_augustinus.htm
Užitečné webové odkazy
Bible21 on-line: http://online.bible21.cz/index.php
BibleServer (množství překladů, včetně českých – ČEP, SNC): http://www.bibleserver.com/
Řecký Nový zákon on-line: http://www-users.cs.york.ac.uk/~fisher/gnt/
Hebrejsko-anglický Starý zákon on-line: http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0.htm
Wikipedia – on-line encyklopedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavní_strana
Biblické studie: http://www.biblicalstudies.org.uk/index.html
Křesťanská filosofie: http://www.phil.muni.cz/fil/antika/texty/13_filon_augustinus.htm
1Heller, Jan. Znamení odkazující k nebi. Praha: Vyšehrad, 2007. Str. 253.
2Novotný, Adolf. Biblický slovník. Praha: Kalich, 1952. Str. 1308.
4Heller, Jan. Znamení odkazující k nebi. Praha: Vyšehrad, 2007. Str. 253.
5Mocnost je zde označení pro zdroj zla mimo naše chápání. Nevíme, zda je tím věc, či osoba nebo skupina osob. Slovo mocnost může zahrnout toto všechno. Zároveň nám říká, že je mocná, silnější než člověk (důkazem je to, že se zlo děje).
6Příběh o pádu člověka (a příchodu hříchu na svět) nalezneme v Genesis 3. kapitole.
7Lewis, C. S. Problém bolesti. Praha: Návrat domů, 1998. Str. 71.
8Tamtéž, str. 76.
9Pavel toto slovní spojení používá ve svých dopisech 14 krát, z toho nejčastěji v dopise Římanům.
10Douglas, J.D. ed. Nový biblický slovník. Praha: Návrat domů, 1996. Str. 1151.
11Novotný, Adolf. Biblický slovník. Praha: Kalich, 1952. Str. 1308. Biblický odkaz v textu na Exodus 5,22:
ČEP: Mojžíš se obrátil k Hospodinu a řekl: „Panovníku, proč jsi dopustil na tento lid zlo? Proč jsi mě vlastně poslal?
BHS: `ynIT'(x.l;v. hZ<ß hM'l'î hZ<ëh; ~['äl' ‘ht'[o’rEh] hm'Ûl' yn"©doa] rm;_aYOw: hw"ßhy>-la, hv,²mo bv'Y"ôw:
12Obzvláště však první dvě kapitoly, kde je původcem Jóbova utrpení Satan, který jej obviňuje před Bohem. Bůh Satanovo působení ale vždy limituje. Jób se ovšem toto nikdy nedozvěděl. Jeho utrpení bylo způsobeno mocnostmi mimo náš svět.
13ČEP: Slyš, Izraeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin jediný.
BHS: `dx'(a, Ÿhw"ïhy> WnyheÞl{a/ hw"ïhy> lae_r"f.yI [m;Þv.
14Apoštolské vyznání víry - „Věřím v Boha, Otce všemohoucího ...“ http://cs.wikipedia.org/wiki/Apoštolské_vyznání
15V tomto náboženství proti sobě stojí bůh dobrý Ahura-Mazda a zlý Angra-Mainju, kteří proti sobě bojují. Člověk se do jejich boje může vložit tím, jak jedná - koná buď dobré či zlé skutky (podle toho, komu se rozhodl sloužit).
16Izajáš 45,7;
BHS: s `hL,ae(-lk' hf,î[o hw"ßhy> ynIïa [r"+ arEAbåW ~Alßv' hf,î[o %v,xoê arEåAbW ‘rAa rceîAy
17Douglas, J.D. ed. Nový biblický slovník. Praha: Návrat domů, 1996. Str. 1151.
18Římanům 8,28;
NA27: Oi;damen de. o[ti toi/j avgapw/sin to.n qeo.n pa,nta sunergei/ eivj avgaqo,n( toi/j kata. pro,qesin klhtoi/j ou=sinÅ
19Jób 1,12;
BHS: !j'êF'h; ‘aceYEw: ^d<+y" xl;Þv.Ti-la; wyl'êae qr:å ^d<êy"B. ‘Al-rv,a]-lk' hNEÜhi !j'ªF'h;-la, hw"÷hy> rm,aYo’w:
`hw")hy> ynEïP. ~[iÞme
LXX: to,te ei=pen o` ku,rioj tw/| diabo,lw| ivdou. pa,nta o[sa e;stin auvtw/| di,dwmi evn th/| ceiri, sou avlla. auvtou/ mh. a[yh| kai. evxh/lqen o` dia,boloj para. tou/ kuri,ou
201 Korintským 10,13;
NA27: peirasmo.j u`ma/j ouvk ei;lhfen eiv mh. avnqrw,pinoj\ pisto.j de. o` qeo,j( o]j ouvk eva,sei u`ma/j peirasqh/nai u`pe.r o] du,nasqe avlla. poih,sei su.n tw/| peirasmw/| kai. th.n e;kbasin tou/ du,nasqai u`penegkei/nÅ
21Římanům 12,21;
NA27: mh. nikw/ u`po. tou/ kakou/ avlla. ni,ka evn tw/| avgaqw/| to. kako,nÅ
22Viz. Římanům 8,28.
23Spravedlivý člověk znamená v biblickém pojetí člověk, který zůstává věrný Bohu, věrný jeho smlouvě.
24Shakespeare, William: Othello. Přel. SAUDEK, E.A. Praha: Státní nakldatelství krásné literatury a umění, 1964. Str. 31. Pozn.: první dějství, třetí scéna, mluví Jago.
Komentáře
Přehled komentářů
Рост производства подразумевает увеличение ассортимента продукции https://solyariswell.com/o-biznese
Поэтому очень важно отслеживать потребности покупателей https://solyariswell.com/catalog/14-ru/oborudovanie-dlya-proizvodstva/avtomatizatsiya-proizvodstva/avtomaticheskie-linii/11-avtomaticheskaya-liniya-alpb-1
Автоматическая линия АЛПБ-1 ООО «НИКА https://solyariswell.com/catalog/24-ru/oborudovanie-dlya-proizvodstva/stanki-dlya-proizvodstva/peremotochno-namotochnye-stanki/22-peremotochno-namotochnyj-stanok-pm-6m
Потребляемая мощность (пар)
Материал для производства https://solyariswell.com/catalog/25-ru/oborudovanie-dlya-proizvodstva/stanki-dlya-proizvodstva/stanki-dlya-rezki-logov/81-aor-20
Регистрация бизнеса https://solyariswell.com/catalog/17-ru/oborudovanie-dlya-proizvodstva/netkannye-materialy/89-avtomaticheskij-stanok-pnm-2
Финансовые расчеты https://solyariswell.com/catalog/17-ru/oborudovanie-dlya-proizvodstva/netkannye-materialy/88-avtomaticheskij-stanok-pnm
Баки Водонагреватели
(Shawnwek, 12. 3. 2023 12:48)
В электропечах типа ПЭТ-1 ПЭТ-2 ПЭТ-5 ПЭТ-6 ПЭТ-8 соединенные последовательно ТЭНы смонтированы на изоляторах, помещенных в кожух из листовой перфорированной стали https://rusupakten.ru/product/impulsnyj-termonozh-900x600/
При последовательном соединении нескольких электрических печей, например четырех ПЭТ-1, допускается их эксплуатация в электросети с номинальным напряжением 3000В https://rusupakten.ru/product/ten-f4-2/
Металлический хомутовый нагреватель представляет собой резистивную ленту шириной 3-4 мм, намотанную на слой миканита https://rusupakten.ru/product/ten-f11-0/
И все это помещено в корпус из нержавеющей стали https://rusupakten.ru/product/tenr-f2/
Наивное Искусство
(Robertsex, 12. 3. 2023 12:22)
Первые попытки оживить искусство непосредственным наблюдением природы и изучением антиков были сделаны в , а ещё успешнее в , где в середине XIII века разом поднял скульптуру на значительную высоту (кафедры Пизанского баптистерия и Сиенского собора, фонтан перед ратушей в ) https://ot-ido.art/artist/works?id=481
Наступившее вслед за тем господство открыло ваянию более обширное поприще деятельности: для декорирования затейливых фасадов, башенок, стен и всех частей храмов этого стиля требовалось сильное содействие пластики, и она наделяла их многочисленными резными украшениями, рельефами и статуями, причем исполняла их в духе самой готики — мистическом и мечтательном https://ot-ido.art/artists?page=3&search_by_letter=ш
Произведения этого рода являются сперва во Франции (скульптуры Реймского, Парижского, Амьенского и других соборов), а потом в Германии (скульптуры церкви Богоматери в Трире, Бамбергского, Наумбургского, Страсбургского и других соборов) https://ot-ido.art/u/lysenko-eduard
Во второй из названных стран в начале XV века каменные изваяния человеческих фигур отличаются уже значительной красотою и стройностью, а их драпировка — живописностью и осмысленностью укладки, как о том можно заключить по статуям Кельнского собора https://ot-ido.art/work/artfit?id=6078
Дальнейшее движение немецкой пластики клонится к ещё более живому, индивидуализирующему направлению, предвозвещающему во многих отношениях стиль Возрождения https://ot-ido.art/work/view?id=4884
(около 1500 г https://ot-ido.art/work/view?id=6889
) и литейщик , оба из , должны считаться представителями этого направления https://ot-ido.art/work/artfit?id=410
Рядом с каменным и металлическим ваянием делает существенные успехи и немецкая резьба из дерева, на которую в рассматриваемый период существовал большой запрос, а именно, для алтарных и других церковных украшений https://ot-ido.art/work/artfit?id=10247
Известнейшими мастерами деревянно-резного дела были в XVI столетии нюрнбергцы и и тиролец https://ot-ido.art/work/artfit?id=1163
В регулярном парке нередко для изоляции аллеи от расположенных по ее сторонам пространств используют стриженый кустарник и деревья в виде зеленых стен со специальными нишами, в которые устанавливают скульптуры https://ot-ido.art/work/view?id=7573
Цвет листвы фоновых насаждений выбирают с учетом цвета самой скульптуры https://ot-ido.art/work/artfit?id=4965
В бронзовом веке, обычно использовались две формы из бронзы: на 90% меди и 10% олова https://ot-ido.art/work/artfit?id=8602
<>2 ]
Художник, посвятивший себя искусству скульптуры, называется скульптором или ваятелем https://ot-ido.art/work/view?id=10700
Главную его задачу составляет передача человеческой фигуры в реальном или идеализированном виде, животные играют в его творчестве второстепенную роль, а прочие предметы являются лишь в значении придаточных или обрабатываются исключительно с орнаментальной целью https://ot-ido.art/artists?page=3&search_by_letter=b
Она отворила дверь, перешагнула порог и ступила на сырую, холодную землю сеней https://ot-ido.art/work/view?id=5971
Обхвативший холод освежил ее https://ot-ido.art/work/artfit?id=8679
Она ощупала босой ногой спящего человека, перешагнула через него и отворила дверь в избу, где лежал князь Андрей https://ot-ido.art/work/view?id=5248
В избе этой было темно https://ot-ido.art/virtual-gallery/view?id=19
В заднем углу у кровати, на которой лежало что то, на лавке стояла нагоревшая большим грибом сальная свечка https://ot-ido.art/artists?search_by_letter=ц&page=4
Карнизы Для Штор Цена
(SteveJig, 12. 3. 2023 11:48)
Тонкая ткань с гладкой атласной поверхностью темно-синего оттенка (Col https://shtory-mira.ru/shop/page/27
106) https://shtory-mira.ru/product/vita
Эта материя чуть прозрачна на свету, она эффектно и пластично драпируется, подходит для создания платьев, юбок и блуз с целью посещения праздничных мероприятий, также можно сшить платье-комбинацию или топ в будуарном https://shtory-mira.ru/product/quero
ЛЁН https://shtory-mira.ru/product/martos
Интернет магазин с доставкой по всей России https://shtory-mira.ru/product/raville
СКИДКИ ДО 50%
Дома От
(Frankincor, 12. 3. 2023 11:43)
Это объединённое названий несколько течений модернизма https://sferahome.ru/stroitelstvo
Это композиция не сочетаемости предметов https://sferahome.ru/stroitelstvo/stroitelstvo-domov
В цветовую композицию употребляют оттенки от ядовито зелёного до яркого розового https://sferahome.ru/stroitelstvo
Комбинируя угольный оттенок с другими оттенками цветового круга, возможно добиться совершенно разных ошеломительных результатов, что подтверждено на фото черного интерьера https://sferahome.ru/stroitelstvo
Одним из важных моментов является подбор цветовой гаммы https://sferahome.ru/dizajn-interera/dizajn-intererov-dlya-restorana
Оттенки и цвета зависят от расположения окон, освещения, ожидаемого эффекта и личных вкусовых предпочтений https://sferahome.ru
Если хотите, чтобы гостиная была по максимуму уютной, то выбирайте спокойную пастельную палитру https://sferahome.ru/komplektatsiya-i-dekorirovanie
Все преимущества пластика давно известны https://sferahome.ru/dizajn-interera/dizajn-intererov-dlya-kafe
Данный материал прост в изготовлении, долговечен и имеет недорогую себестоимость производства https://sferahome.ru/dizajn-interera
В качестве материала для производства трехмерных панелей используется поливинилхлорид, представляя собой бесцветную и прозрачную материю https://sferahome.ru/dizajn-interera/dizajn-intererov-dlya-kafe
Высшее образование получила в Государственной академии сферы быта и услуг, ныне Российский государственный университет туризма и сервиса (РГУТиС), по специальности https://sferahome.ru/dizajn-interera/dizajn-intererov-dlya-kafe
2018 год предлагает простоту и минимализм, без применения пышных и ярких элементов декора https://sferahome.ru/stroitelstvo
Роскошь жилищных условий достигается в качестве декораций, а не в их большом количестве https://sferahome.ru/dizajn-interera
Детский Психолог Цена
(Jasonadjum, 12. 3. 2023 0:12)
К концу I периода учащиеся должны знать: гласные звуки родного языка признаки гласных и согласных звуков понятия: звук, буква, слог, слово, словосочетание, предложение, текст основные отличительные признаки предложения и текста https://logoped-newton.ru/2022/08/04/светлана-валерьевна-титова/
В рамках проекта работает учебный центр https://logoped-newton.ru/2022/07/25/светлана-павловна-волкова/
У нас есть лицензия на право повышения квалификации логопедов и дефектологов, а также на реализацию дополнительных профессиональных программ профессиональной переподготовки https://logoped-newton.ru/2020/11/19/людмила-александровна-куркина/
Проводятся семинары по самым актуальным проблемам логопедии и коррекционной педагогики: диагностика речевых нарушений, коррекция звукопроизношения у детей и взрослых, развитие лексики у дошкольников, преодоление общего речевого недоразвития, логоритмика, коррекция нарушений чтения и письма, лечение заикания, логопедический и зондовый массаж https://logoped-newton.ru/2023/02/02/юлия-владиславовна-белоусова/
Наши мастер-классы и семинары проводят , которые хорошо вам известны по лекциям в институтах, публикациях в популярных изданиях и по участию в телепередачах на самых разных каналах https://logoped-newton.ru/2021/02/17/поляшова-валентина-владимировна/
На материале чистоговорок можно учить детей изменять форму слова, образовывать слова, согласовывать их между собой, употреблять предлоги, составлять предложения и небольшие рассказы https://logoped-newton.ru/2022/08/26/светлана-валерьевна-корепанова/
Наталья, а подскажите пжл, если ре ходит уже в логопедич https://logoped-newton.ru/2023/02/02/юлия-олеговна-романченко/
сад №114 стоит ли попробовать на Синюшку съездить? Просто ходить то он ходит, а что-то результаты-то не сильно видно(по разговору и чтению не ощущаются) https://logoped-newton.ru/2021/08/10/екатерина-кирилловна-матвеева/
Сыну уже седьмой год идет, в сентябре в школу https://logoped-newton.ru/2023/02/27/любовь-николаевна-ершова/
Логопед — Моисеева Светлана Валерьевна https://logoped-newton.ru/2023/02/02/татьяна-александровна-федорова/
Филиал Лермонтова 136/6 https://logoped-newton.ru/2020/09/28/morozova-natalia/
Головко Ульяна посещала занятия в течение 1,5 лет https://logoped-newton.ru/2022/11/15/мария-дмитриевна-петрова/
За это время ребенку были поставлены звуки: с, з, ш, щ, л, р https://logoped-newton.ru/uslugi/реабилитолог/
А также занятия помогли в развитии речи в целом https://logoped-newton.ru/uslugi/реабилитолог/
Ульяна посещала занятия с удовольствием https://logoped-newton.ru/uslugi/реабилитолог/
Светлана Валерьевна очень чуткий и профессиональный педагог https://logoped-newton.ru/2021/09/13/екатерина-алексеевна-ермакова/
Огромное спасибо Светлане Валерьевне и Детскому центру Мишутка за помощь в развитии ребёнка от семьи Головко https://logoped-newton.ru/2021/02/17/поляшова-валентина-владимировна/
Остекление Балкона В Москве
(ThomasLog, 12. 3. 2023 0:04)
Двухстворчатое, в https://okno.ooo/shkafy-i-tumby
2 https://okno.ooo/articles/184-odnokamernye-okna
Нашли окна дешевле?
С монтажом - 26 520 руб https://okno.ooo/articles/163-alyuminievyj-balkon-pod-klyuch-osobennosti-i-preimushchestva
Цена у конкурентов https://okno.ooo/ofisnye-peregorodki
НАШЛИ ОКНА ДЕШЕВЛЕ?
Подоконник - 2 000 руб https://okno.ooo/okna-po-serii-doma/i-209a
Сказка Курочка Ряба
(KevinsOr, 10. 3. 2023 19:32)Сказка Курочка Ряба https://dzen.ru/video/watch/6406b55136fc3309ce02e249
Сказка Курочка Ряба
(KevinsOr, 10. 3. 2023 3:28)Сказка Курочка Ряба https://dzen.ru/video/watch/6406b55136fc3309ce02e249
Thanks for the post
(kzkazgop, 9. 3. 2023 22:41)Thanks, I've been looking for this for a long time
Сказка Курочка Ряба
(KevinsOr, 9. 3. 2023 22:24)Сказка Курочка Ряба https://dzen.ru/video/watch/6406b55136fc3309ce02e249
Сказка Курочка Ряба
(KevinsOr, 9. 3. 2023 16:15)Сказка Курочка Ряба https://dzen.ru/video/watch/6406b55136fc3309ce02e249
Сказка Курочка Ряба
(KevinsOr, 9. 3. 2023 8:31)Сказка Курочка Ряба https://dzen.ru/video/watch/6406b55136fc3309ce02e249
очистка воды скважины частном доме
(Andreaspcb, 9. 3. 2023 4:07)
Добрый день дамы и господа!
https://drive.google.com/file/d/1Z3XEpblaCaEBdSLzZP8E22b0ZjbBT3QO/view?usp=sharing
Есть такой интересный сайт для заказа бурения скважин на воду. Бурение скважин в Минске – полный комплекс качественных и разумных по цене услуг. Мы бурим любые виды скважин.У нас доступная ценовая политика, рассрочка на услуги и оборудование.Заказывайте скважину для воды – получите доступ к экологически чистой природной воде по самым выгодным в Минске ценам! Наша сфера деятельности — проектирование и бурение скважин на воду, установка любого насосного оборудования, монтаж систем канализации всех видов, дренажей, ливневых систем и др.Миссия компании: мы добываем чистую воду – источник всего живого на Земле, и делаем ее доступной людям. Самый короткий срок, за который мы пробурили и обустроили скважину, — 1 час 36 минут. Мы ценим время своих клиентов и гордимся, что оперативность — отличительное свойство наших услуг. Мы показываем, насколько быстро и качественно может происходить бурение скважины.
Увидимся!
Сказка Курочка Ряба
(KevinsOr, 8. 3. 2023 22:24)Сказка Курочка Ряба https://dzen.ru/video/watch/6406b55136fc3309ce02e249
Line business plan template
(Buy Essay vso, 8. 3. 2023 21:29)
Line business plan template https://www.facebook.com/watch/?v=758822319175901
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100
оборудование для производство туалетной бумаги
(Frankfak, 12. 3. 2023 12:54)