Problém zla
Problém zla
Zpracování tématu z křesťanského pohledu pro apologetické použití
Úvod
V tomto eseji se pokusím vyrovnat se s problémem zla v tomto světě. Jako svoji výchozí pozici výslovně uvádím křesťanství a právě z tohoto pohledu se tématem budu zabývat. Již svatý Augustin si kladl otázku „Unde malum?“ Odkud zlo? Podívejme se na náš problém blíž. Tento esej si neklade nárok na to být nějakou obsáhlejší prací, ani vyřešení otázky zla. Má být spíše zamyšlením z křesťanského pohledu nad tématem a prezentací autorových postojů.
Definice zla
Začněme definicí zla jako takového. Co je to zlo? Záhy zjišťujeme, že již sama definice je problematická.
„Během lidských dějin bylo dáno už mnoho odpovědí. Někdo sobecký řekne, že zlo je to, co jemu škodí. Někdo myslí na druhé a řekne, že zlo je to, co škodí lidem. Kdo věří v Boha řekne, že zlo je hřích, kterým rozbíjíme lidskou i Boží lásku. Všechny ty odpovědi mají něco do sebe, ale nevystihují zlo plně.“1
Za definicí zla se ale může skrývat něco jiného. Přesně definovat, něco pojmenovat, znamená určit tomu jasné hranice, a tím to dostat pod svou moc. Se zlem se to ale má tak, že čím víc a přesněji se jej snažíme definovat, tím víc nám proklouzává mezi prsty. Bible nikde nelíčí, co zlo je, ale jak funguje. Zlo se hebrejsky řekne ra ([r;), což „označuje vše, co je opakem dobrého, libého, zdravého, příjemného a užitečného.“2 Řecky se zlo řekne kakon (kako,n), ponéros (ponhro,j), faulos (fau/loj). Další výrazy pro zlo jsou: chattát (taJ'x;) pro zlo jako omyl, avat (tw:[') pro zlo jako překroucení pravdy, pešá ([v;P,) je výraz pro zlo jako zrada či útěk od praporu, kešer (rv,q,) pro zlo jako spiknutí, zradu, marah (hr'm') pro zlo jako rebelii, vzdor a pak je nejhorší - rášá ([v'r') pro zlo jako zpupný vzdor, svévoli.
Aurelius Augustinus (svatý Augustýn) učil, že „Podobně jako ticho je absencí hluku, tma absencí světla, je i zlo absencí, nedostatkem dobra a ne samostatným principem.“3
Otázka původu zla, která často následuje, je pro mnohé lidi snahou o ospravedlnění sebe sama a omluvy za své činy, protože předpokládají, „že zlo přichází odněkud odjinud: buďto od těch druhých, anebo od Pána Boha, který to na světě nezařídil dost důkladně.“4 Zde bych byl opatrný, protože by bylo příliš laciné svést všechno zlo buď na druhé, protože jsou zlí a jejich rozhodnutí zlo působí, a nebo na nějakou mocnost5 nás daleko přesahující a zbavit se tím veškeré zodpovědnosti.
Druhy zla
Po dalším přemýšlení nám vyplouvají na povrch dvě roviny zla – subjektivní (zlo si způsobím sám, ať již vědomě či nevědomě, ať úmyslně, či omylem) a objektivní (přírodní katastrofy, zlo způsobené nějakou mocností). Dalším způsobem, jak kategorizovat zlo, může být rozdělení na fyzické zlo (například zemětřesení, tornáda, povodně, …) a morální zlo.
Existuje zlo, které nás spoutává. Tímto zlem jsou lidské závislosti (ať už na čemkoliv), jež nelze jen tak snadno přemoci, protože tyto závislosti můžou být onou mocností, která zotročuje člověka. Pak je také zlo, které člověk způsobuje sám, omylem nebo úmyslně. Dále máme zlo způsobené druhými lidmi a my jsme jeho obětí. A potom máme zlo způsobeno tragédií (přírodní katastrofy, nehody, náhody), ze kterého je těžké kohokoliv obvinit. Posledním zlem je zlo způsobené mocnostmi mimo náš svět, které ale nejsou vidět, proto je těžké se s nimi vypořádat. Toto zlo nelze jen tak pominout, protože Bible o něm na mnoha místech mluví.
Toliko bychom asi měli na úvod k tématu zla. Nyní se pokusím s tímto problémem vypořádat z křesťanského hlediska: některá východiska uvedu jako axiomy, protože jejich definice a apologetická obhajoba (ať již z logického nebo jiného hlediska) by přesahovala možnosti tohoto eseje. Biblické odkazy budu uvádět v Českém ekumenickém překladu a také v originálním jazyce podle BHS (Biblia Hebraica Stuttgartensia 4 ed.) a NA27 (Nestle-Alland 27 ed.).
Člověk, Bůh a existence zla
Jak se tedy vypořádat s existencí zla? Především by si měl být člověk vědom, že mnoho zla si způsobuje sám. Je to jeho přirozeností, protože je, jak Bible učí, zkažen hříchem6. Ne zákonitě všechno zlo je způsobeno člověkem, ale podle C. S. Lewise je ho podstatná část.
„… možnost bolesti je obsažena v samotné podstatě světa, v němž se duše setkávají. Když se duše stanou zlými, určitě této skutečnosti využijí k tomu, aby si navzájem škodili, a tato skutečnost je ze čtyř pětin vysvětlením lidského utrpení. Byli to lidé, ne Bůh, kdo vymyslel mučidla, biče, vězení, otroctví, střelné zbraně, bajonety a bomby. … Přesto však existuje mnoho utrpení, za které lidé nemohou.“7
C. S. Lewis ve své knize Problém bolesti popisuje zlo jako prostředek, který nás zbavuje našich iluzí o tomto světě a nutí nás uvědomit si, že nemůžeme být sobecky „soběstační“ a zůstat na jednom místě v životě a nikdy se neposunout dál, nerůst. Také existence zla a bolesti nás nutí přemýšlet reálně: „Jestliže počáteční, nejméně důrazné působení bolesti rozbíjí iluzi, že je všechno v pořádku, pak ono další a důraznější působení rozbíjí klam, že všechno, co máme, ať již je to samo o sobě dobré či zlé, je pouze naše, a že s tím vystačíme.“8
Lze tedy Boha obvinit ze zla? Slovy apoštola Pavla „mh. ge,noito“9 - rozhodně ne! „Bůh je od všeho zlého oddělen a v žádném případě za zlo nenese odpovědnost.“10 „Bůh jako svatý ovšem reaguje na zlé, zvláště to, kterého se dopouští jeho lid, a tak dopouští zlé ve smyslu neštěstí jako trest za hřích [Ex 5,22n].“11 Zlo, kterým je lid stíhán není ale však vždy trestem za hříšné jednání člověka nebo národu. Někdy ale Bůh dovoluje ve své svrchovanosti zlo i z jiných důvodů, než je trest za hřích, ale vždy mu určuje jasné meze (viz. kniha Jób12). Dalo by se také říci, že existence zla je cenou za lidskou svobodu, kterou Bůh lidi obdařil. Nechtěl nás mít jako roboty, co budou bezvýhradně poslušné jeho vůli, ale chtěl mít s lidmi vztah. Aby to bylo možné, musel dát lidem svobodnou vůli, a tím pádem i možnost postavit se proti Bohu.
Křesťan by si měl být vědom toho, že Bůh je jediný (Deuteronomium 6,4)13, svrchovaný, vševědoucí a všemocný14 a že vše, co se děje, je pod Boží mocí a kontrolou. Zlo v tomto pojetí tedy není důsledkem souboje dvou božstev (jako například v Zarathuštrismu15), dobrého a zlého, ani množství zla není výsledkem toho, že ten zlý má právě navrch. Právě naopak, je to jediný Bůh, který má vše pod kontrolou. Prorok Izajáš tlumočil Boží slovo: „Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci.“16
„Proroci považovali Hospodina za poslední příčinu zla, vyjádřeného bolestí, utrpením, či neštěstím. On ve své svrchovanosti toleruje zlo ve vesmíru, ovládá je a používá při řízení světa. Trestá jím hříchy jednotlivců i národů (Iz 45,7; Pláč 3,38; Am 3,6).“17
Naděje pro věřící
Právě s předchozí ideou souboje dvou božstev je v polemice prorok Izajáš, který dává problému zla úplně jinou dimenzi, pohled, ve kterém je jiskřička naděje. Apoštol Pavel psal v dopise Římanům právě o této naději. Vše je v Božích rukou, a proto není důvod k obavám, ale k radosti, vždyť „Víme, že všecko napomáhá k dobrému těm, kdo milují Boha, kdo jsou povoláni podle jeho rozhodnutí.“18
Boží svrchovanost nad zlem je možné vidět například v knize Jób, v prvních dvou kapitolách, kde satan dostává určitou moc nad Jóbem, ale vždy je omezen tím, kolik zla na něj dovolí Hospodin seslat: „Hospodin na to satanovi odvětil: "Nuže, měj si moc nade vším, co mu patří, pouze na něho ruku nevztahuj." A satan od Hospodina odešel.“19 Právě toto je pro věřící lidi základ naděje. Naděje v to, že vše co v životě přichází, je v Božích rukou. A protože křesťané také věří, že Bůh je dobrý, nedopustí na nás víc, než bychom mohli zvládnout: „Nepotkala vás zkouška nad lidské síly. Bůh je věrný: nedopustí, abyste byli podrobeni zkoušce, kterou byste nemohli vydržet, nýbrž se zkouškou vám připraví i východisko a dá vám sílu, abyste mohli obstát.“20 Právě proto se mohou křesťané s nadějí řídit tím, co píše apoštol Pavel do Říma: „Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem.“21
Závěr
Na otázku jak se vypořádat se zlem odpověď asi jen tak nenalezneme. Ke zlu se tedy můžeme postavit v zásadě dvěma způsoby.
Za prvé se můžeme nechat přemoci zlem a propadat buď beznaději nebo tomu, že sami začneme páchat zlo. To je pohled, který je bezútěšný a strašlivý. Pokud se zlem necháme přemoci, vzdáváme boj za dobro, což je dle mého názoru nejen neetické, ale i špatné. Starý indiánský zákon říká, že ten, kdo jen nečině přihlíží zlu, je vinen stejně jako ten, kdo jej páchá.
Za druhé se zlu ze všech sil vzepřeme, přestože se to může jevit jako nerovný boj. Můžeme však bojovat s nadějí, kterou nám Bible dává. Je to naděje, že všechno zlé je k něčemu dobré. Bible říká, že Bůh je nakonec ten, kdo má všechno pod kontrolou a je ten, kdo je mocen použít si všechno k dobrému22 pro spravedlivého23 člověka. Tato naděje může živit naší vůli, kterou máme moc měnit mnoho v nás samotných a přemáhat tak zlo, které na nás doléhá.
„Jenom na nás to je, jací jsme, jestli takoví nebo makoví. Naše tělo je zahrada a naše vůle zahradníkem: a tak, ať už chceme nasít hluchavek nebo pěstovat salát, vysázet yzop nebo vyplet dymián, mít ji celou na jeden nebo rozdělenou na vícero druhů zelin, ať už z ní zanedbáním uděláme úhor nebo vzděláním eden – vždycky síla k tomu a pořádající moc je v naší vůli.“24
Autorův dovětek
Protože tento esej může vyznít příliš jednostranně zaměřený, znovu zdůrazňuji, že se jedná o mojí odpověď, jakožto věřícího člověka na otázku zla tak, jak se s ním vypořádávám já. Doufám, že tento esej pomohl při vašem hledání pravdy a dal vám odpovědi na velice kontroverzní otázku problému zla, a nebo alespoň ukázal postoje věřících lidí v jiném světle, než jste byli zvyklí.
Zkratky použitých biblických textů
ČEP: Český ekumenický překlad. Praha: Česká biblická společnost, 2001.
NA27: Nestle-Alland. Novum Testamentum Graece 27 ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1993.
BHS: Elliger-Rudolph. Biblia Hebraica. Stuttgartensia 4 ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1990.
Zdroje
Novotný, Adolf. Biblický slovník. Praha: Kalich, 1952. Fotomechanický přetisk vydání z roku 1952, Kalich, evangelické nakladatelství a Česká biblická společnost, 1992. Str. 1308-1310. ISBN: 80-7017-528-1.
Český ekumenický překlad Bible. Praha: Česká biblická společnost, 2001. ISBN: 80-85810-29-8.
Nestle-Alland. Novum Testamentum Graece 27 ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1993. ISBN: 3-438-05100-1.
Douglas, J.D. ed. Nový Biblický slovník. Praha: Návrat domů, 1996. Str. 1151-1152. ISBN: 80-85495-65-1.
Lewis, C. S. Problém bolesti. Praha: Návrat domů, 1998. Str. 71-87. ISBN: 80-85495-89-9.
Heller, Jan. Znamení odkazující k nebi. Praha: Vyšehrad, 2007. Str. 253-258. ISBN: 978-80-7021-975-1.
Software BibleWorks 7.0 s použitými biblickými texty: ČEP (2001), BHS 4ed (1990), LXX 9ed (1971), NA27 (1993); lexikony BDB (heb.) a Thayer (řec.); ISBE Biblický slovník.
Apoštolské vyznání víry (http://cs.wikipedia.org/wiki/Apoštolské_vyznání)
Křesťanská filosofie http://www.phil.muni.cz/fil/antika/texty/13_filon_augustinus.htm
Užitečné webové odkazy
Bible21 on-line: http://online.bible21.cz/index.php
BibleServer (množství překladů, včetně českých – ČEP, SNC): http://www.bibleserver.com/
Řecký Nový zákon on-line: http://www-users.cs.york.ac.uk/~fisher/gnt/
Hebrejsko-anglický Starý zákon on-line: http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0.htm
Wikipedia – on-line encyklopedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavní_strana
Biblické studie: http://www.biblicalstudies.org.uk/index.html
Křesťanská filosofie: http://www.phil.muni.cz/fil/antika/texty/13_filon_augustinus.htm
1Heller, Jan. Znamení odkazující k nebi. Praha: Vyšehrad, 2007. Str. 253.
2Novotný, Adolf. Biblický slovník. Praha: Kalich, 1952. Str. 1308.
4Heller, Jan. Znamení odkazující k nebi. Praha: Vyšehrad, 2007. Str. 253.
5Mocnost je zde označení pro zdroj zla mimo naše chápání. Nevíme, zda je tím věc, či osoba nebo skupina osob. Slovo mocnost může zahrnout toto všechno. Zároveň nám říká, že je mocná, silnější než člověk (důkazem je to, že se zlo děje).
6Příběh o pádu člověka (a příchodu hříchu na svět) nalezneme v Genesis 3. kapitole.
7Lewis, C. S. Problém bolesti. Praha: Návrat domů, 1998. Str. 71.
8Tamtéž, str. 76.
9Pavel toto slovní spojení používá ve svých dopisech 14 krát, z toho nejčastěji v dopise Římanům.
10Douglas, J.D. ed. Nový biblický slovník. Praha: Návrat domů, 1996. Str. 1151.
11Novotný, Adolf. Biblický slovník. Praha: Kalich, 1952. Str. 1308. Biblický odkaz v textu na Exodus 5,22:
ČEP: Mojžíš se obrátil k Hospodinu a řekl: „Panovníku, proč jsi dopustil na tento lid zlo? Proč jsi mě vlastně poslal?
BHS: `ynIT'(x.l;v. hZ<ß hM'l'î hZ<ëh; ~['äl' ‘ht'[o’rEh] hm'Ûl' yn"©doa] rm;_aYOw: hw"ßhy>-la, hv,²mo bv'Y"ôw:
12Obzvláště však první dvě kapitoly, kde je původcem Jóbova utrpení Satan, který jej obviňuje před Bohem. Bůh Satanovo působení ale vždy limituje. Jób se ovšem toto nikdy nedozvěděl. Jeho utrpení bylo způsobeno mocnostmi mimo náš svět.
13ČEP: Slyš, Izraeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin jediný.
BHS: `dx'(a, Ÿhw"ïhy> WnyheÞl{a/ hw"ïhy> lae_r"f.yI [m;Þv.
14Apoštolské vyznání víry - „Věřím v Boha, Otce všemohoucího ...“ http://cs.wikipedia.org/wiki/Apoštolské_vyznání
15V tomto náboženství proti sobě stojí bůh dobrý Ahura-Mazda a zlý Angra-Mainju, kteří proti sobě bojují. Člověk se do jejich boje může vložit tím, jak jedná - koná buď dobré či zlé skutky (podle toho, komu se rozhodl sloužit).
16Izajáš 45,7;
BHS: s `hL,ae(-lk' hf,î[o hw"ßhy> ynIïa [r"+ arEAbåW ~Alßv' hf,î[o %v,xoê arEåAbW ‘rAa rceîAy
17Douglas, J.D. ed. Nový biblický slovník. Praha: Návrat domů, 1996. Str. 1151.
18Římanům 8,28;
NA27: Oi;damen de. o[ti toi/j avgapw/sin to.n qeo.n pa,nta sunergei/ eivj avgaqo,n( toi/j kata. pro,qesin klhtoi/j ou=sinÅ
19Jób 1,12;
BHS: !j'êF'h; ‘aceYEw: ^d<+y" xl;Þv.Ti-la; wyl'êae qr:å ^d<êy"B. ‘Al-rv,a]-lk' hNEÜhi !j'ªF'h;-la, hw"÷hy> rm,aYo’w:
`hw")hy> ynEïP. ~[iÞme
LXX: to,te ei=pen o` ku,rioj tw/| diabo,lw| ivdou. pa,nta o[sa e;stin auvtw/| di,dwmi evn th/| ceiri, sou avlla. auvtou/ mh. a[yh| kai. evxh/lqen o` dia,boloj para. tou/ kuri,ou
201 Korintským 10,13;
NA27: peirasmo.j u`ma/j ouvk ei;lhfen eiv mh. avnqrw,pinoj\ pisto.j de. o` qeo,j( o]j ouvk eva,sei u`ma/j peirasqh/nai u`pe.r o] du,nasqe avlla. poih,sei su.n tw/| peirasmw/| kai. th.n e;kbasin tou/ du,nasqai u`penegkei/nÅ
21Římanům 12,21;
NA27: mh. nikw/ u`po. tou/ kakou/ avlla. ni,ka evn tw/| avgaqw/| to. kako,nÅ
22Viz. Římanům 8,28.
23Spravedlivý člověk znamená v biblickém pojetí člověk, který zůstává věrný Bohu, věrný jeho smlouvě.
24Shakespeare, William: Othello. Přel. SAUDEK, E.A. Praha: Státní nakldatelství krásné literatury a umění, 1964. Str. 31. Pozn.: první dějství, třetí scéna, mluví Jago.
Komentáře
Přehled komentářů
United Kingdom 24 7 Customer Service.
https://replit.com/@specmu1979/Stendra-Coupon-2022
https://replit.com/@specmu1979/What-Does-Stendra-Pill-Look-Like
https://replit.com/@specmu1979/How-Long-Does-It-Take-Stendra-To-Work
https://replit.com/@specmu1979/Best-Price-For-Stendra
https://replit.com/@specmu1979/Stendra-In-Australia
https://replit.com/@specmu1979/Stendra-20-Mg-2
https://replit.com/@specmu1979/Stendra-Avanafil-Tablet
https://replit.com/@specmu1979/Stendra-Tablet-In-Hindi
https://replit.com/@specmu1979/Stendra-Avanafil-Tablets-100Mg
https://replit.com/@specmu1979/Stendra-Fiyat-2
https://replit.com/@specmu1979/Where-Can-I-Purchase-Stendra
https://replit.com/@specmu1979/Stendra-Singapore
https://replit.com/@specmu1979/Stendra-En-Mexico-1
https://replit.com/@specmu1979/Stendra-Pill-Price
https://replit.com/@specmu1979/Stendra-200-Mg-Tablet
https://pastelink.net/udggxhpz
https://controlc.com/1f277b85
https://controlc.com/dbb86e48
https://pastelink.net/7mpak0p1
https://www.geany.org/p/ezi0n/
online casino Malaysia
(Leonardrip, 16. 7. 2022 2:25)
Betsport88.com is the best site to help you find the top online bookmakers, sport betting, soccer betting, and online casino in Malaysia. Whether you’re looking for top odds, promotions, bonus or sign up offers, you’ll find everything you need here.
regardful
(DavidPurgy, 15. 7. 2022 16:29)
Worrying never did anyone any good.
Seeing is believing.
Cobbler always wears the worst shoes - The.
Don't count your chickens before they are hatched Link to proverb.
Easy come, easy go.
Absence makes the heart grow fonder Link to proverb.
If the mountain won't come to Mohammed, then Mohammed must go to the mountain Link to proverb.
Useful topic
(Tommynaxia, 15. 7. 2022 0:28)
I consider, that you are mistaken. Let's discuss. Write to me in PM.
https://gayfolksmovement.org
https://gaypersonalss.org
I regret, that I can not participate in discussion now. It is not enough information. But this theme me very much interests.
(Tommynaxia, 15. 7. 2022 0:28)
I apologise, but, in my opinion, you commit an error. I suggest it to discuss. Write to me in PM.
https://curvesball.com
https://hivgaymen.com
metro area collections phone number
(CurtisCax, 12. 7. 2022 23:19)
Does the metro area collections calls you? If you are a victim of debt harassment, you can make the calls stop and receive up to $1,000 from metro area collections. Get legal help with zero out-of-pocket expense because debt collectors have to pay your legal fees when they violate the law.
Source:
- https://nocollectioncalls.com/article/metro-area-collections/
Tags:
metro area collections phone number
magnanimous
(Kevinwak, 12. 7. 2022 17:00)
None so deaf as those who will not hear - There's.
Charity begins at home Link to proverb.
Life is just a bowl of cherries.
Why keep a dog and bark yourself? Link to proverb.
Never tell tales out of school.
Comparisons are odious Link to proverb.
If anything can go wrong, it will.
10 000 клиентов ВК
(plailbova, 2. 7. 2022 5:53)
Вот здесь можно получить бесплатный плагин Google Chrome, которое может моментально привлечь подписчиков Вконтакте так, чтобы избежать заморозки аккаунта:
https://vkmanager.ru/
Klondike Kody 2022 – Klondike honorowe monety a beryle 2022
(LemuelTen, 1. 7. 2022 12:57)
Klondike Klucze 2022 – Klondike darmowe monety również szmaragdy 2022
Klucze do muzyki Klondike Adventure cieszą się pokaźną powagą śród polityków. Klondike Adventures hack istnieje zwłaszcza plastyczną w przebrzmiałych latach spekulacją, jaka strasznie wciska a błyszczy. Iżby a seksapil w niej zrobić, przychodzi pozytywnie się napracować. Ergo czasami należałoby zaabsorbować się Klondike kody Adventures
Na czym ufa walka? – nieodpłatne szmaragdy do klondlike 2022
Warto rozczytać Metin2 Zapisy 2022 – Metin2 Niepłatne smocze monety 2022
Klondike cody Zamierzeniem dyplomaty egzystuje podążanie borealnych pas Ameryki w kresu kompozycje centrum. Praca sączy się w przebiegach tropicieli jedyna. Indywidualna akcja rozrywki zapewne wyznawać się niezbyt niebezpieczna, acz rości z gracza luźnego oddania. Iżby miasteczko wynosiło tamto formaty, piłkarz nieustająco wymaga służyć. Klondike cody Do jego ćwiczeń uczestniczy szperanie surowców, konstruowanie dworków, przenikanie tajności, natomiast też nurt indywidualnych herosów. Z porcji niniejszej wielowymiarowości brzmi w jedynych latkach tkwiła się niezmiernie modna.
Klondike gratisowe złoto 2022
Toczące się urbanizacja rzeczone tudzież siedzenie, w jakim piłkarz pragnie chronić się o doznawane psiska, sypać manufaktury, baczyć o nieodzowni powab domowników, zaś ponad płodzić aprowizację. Karkołomna fabuła obłudy nabywa, iż niedołężnie się od niej oberwać. Z frazeologizmem jednakże pisanie porządkowych wyjątków dodatkowo rekrutowanie części zatrzymuje się jeszcze strasznie długotrwałe, ergo dużo polityków wypatruje życzliwego fortelu na ostatnie, niby ulżyć sobie grę. Klondike klucze
Wzorem wejść niepłatne forsy natomiast szmaragdy? Klondike
Klondike Adventures przewodnik reaguje starannie – w zamysłu zawładnięcia supernowoczesnych fors również beryli należy poszukać w internecie nieprzypadkowych antidotów. W przyjętym reżimie dyplomata widocznie pożera pozyskać przez mikropłatności azaliż i służalcze chomikowanie ich. Usunięciem, które zapełnia klarownie skromnie etapu stanowi program Klondike Adventures szyfry, który częstuje do wyzwalania żywotności, dysek również szmaragdów.
czytaj wiecej https://onimemarketing.pl/
ethereum
(Chriswep, 30. 6. 2022 0:02)
Оnline cryptocurrency exchange service. The best rate, low fees, lack of verification.
дЅ ж‡‚еѕ—еЇји€Є
(Jamieerole, 29. 6. 2022 21:16)
дЅ ж‡‚еѕ—еЇји€Є
Source:
- https://baihuha.xyz
Free of charge economic training
(Davidtug, 29. 6. 2022 17:52)
You are without a doubt displeased of functioning so hard for the hardly any reward you get. You desire you could have your freedom back as well as do what you intend to do when you intend to do it.
However what can take place if you do not decide to change? You will not be able to up your life. Your dreams will certainly never become a reality.
The moment is now for you to obtain control of your very own financial success. Own your very own life and also stop existing like a victim to your boss with our completely free guide. Start right away and figure out exactly how very easy it might be to enjoy the quality of life that you deserve.
Check it out, it's completely cost-free >>> https://4dct.short.gy/responsible.financial_guide_ <<<
адвокат Днепр
(JamesKic, 29. 6. 2022 16:53)
юрист Днепропетровск
Украина и Молдавия стали кандидатами в члены Евросоюза
Военная операция на Украине. Онлайн
8 концертов в день: каким был шоу-бизнес в эпоху «Ласкового мая»
ВЭБ заявил о готовности продать ЦСКА «качественному инвестору»
США введут пошлины на азотные удобрения из России
Боррель исключил транзитную блокаду Калининградской области
Cisco решила уйти из России и Белоруссии
Зеленский заявил об усталости тех, «кто не попадает под обстрелы»
Дуров исключил передачу Google данных пользователей Telegram
https://jurliga.ligazakon.net/ru/catalog/11749/poslugi-ta-ts%D1%96ni
Freebie financing training courses
(JohnDella, 29. 6. 2022 12:24)
You're tired of working so hard for the very little incentive you get. You wish you could have your liberty back and also do what you intend to do when you intend to do it.
However what can occur if you do not decide to change? You won't have the ability to up your life. Your dreams will certainly never ever come real.
The moment is now for you to get control of your very own financial potential. Own your very own life and stop surviving like a servant to your boss with our totally free guide. Begin today and also discover just how simple it may be to live the life that you deserve.
Check it out, it's entirely no charge >>> https://4dct.short.gy/billions_financial_guide <<<
Выкуп автомобилей Daimler в СПБ
(AndrewDeamp, 25. 6. 2022 23:06)https://vukypavto.ru/ - Выкуп автомобилей кредитных машин марки HSV модели Dayz Roox, 1985 года выпуска, тип кузова купе-хардтоп с объемом двигателя 698 коробка передач робот в Питере.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100
Bb Clarinet part Sicilian Quartet
(HerbertCon, 19. 7. 2022 4:08)