Problém zla
Problém zla
Zpracování tématu z křesťanského pohledu pro apologetické použití
Úvod
V tomto eseji se pokusím vyrovnat se s problémem zla v tomto světě. Jako svoji výchozí pozici výslovně uvádím křesťanství a právě z tohoto pohledu se tématem budu zabývat. Již svatý Augustin si kladl otázku „Unde malum?“ Odkud zlo? Podívejme se na náš problém blíž. Tento esej si neklade nárok na to být nějakou obsáhlejší prací, ani vyřešení otázky zla. Má být spíše zamyšlením z křesťanského pohledu nad tématem a prezentací autorových postojů.
Definice zla
Začněme definicí zla jako takového. Co je to zlo? Záhy zjišťujeme, že již sama definice je problematická.
„Během lidských dějin bylo dáno už mnoho odpovědí. Někdo sobecký řekne, že zlo je to, co jemu škodí. Někdo myslí na druhé a řekne, že zlo je to, co škodí lidem. Kdo věří v Boha řekne, že zlo je hřích, kterým rozbíjíme lidskou i Boží lásku. Všechny ty odpovědi mají něco do sebe, ale nevystihují zlo plně.“1
Za definicí zla se ale může skrývat něco jiného. Přesně definovat, něco pojmenovat, znamená určit tomu jasné hranice, a tím to dostat pod svou moc. Se zlem se to ale má tak, že čím víc a přesněji se jej snažíme definovat, tím víc nám proklouzává mezi prsty. Bible nikde nelíčí, co zlo je, ale jak funguje. Zlo se hebrejsky řekne ra ([r;), což „označuje vše, co je opakem dobrého, libého, zdravého, příjemného a užitečného.“2 Řecky se zlo řekne kakon (kako,n), ponéros (ponhro,j), faulos (fau/loj). Další výrazy pro zlo jsou: chattát (taJ'x;) pro zlo jako omyl, avat (tw:[') pro zlo jako překroucení pravdy, pešá ([v;P,) je výraz pro zlo jako zrada či útěk od praporu, kešer (rv,q,) pro zlo jako spiknutí, zradu, marah (hr'm') pro zlo jako rebelii, vzdor a pak je nejhorší - rášá ([v'r') pro zlo jako zpupný vzdor, svévoli.
Aurelius Augustinus (svatý Augustýn) učil, že „Podobně jako ticho je absencí hluku, tma absencí světla, je i zlo absencí, nedostatkem dobra a ne samostatným principem.“3
Otázka původu zla, která často následuje, je pro mnohé lidi snahou o ospravedlnění sebe sama a omluvy za své činy, protože předpokládají, „že zlo přichází odněkud odjinud: buďto od těch druhých, anebo od Pána Boha, který to na světě nezařídil dost důkladně.“4 Zde bych byl opatrný, protože by bylo příliš laciné svést všechno zlo buď na druhé, protože jsou zlí a jejich rozhodnutí zlo působí, a nebo na nějakou mocnost5 nás daleko přesahující a zbavit se tím veškeré zodpovědnosti.
Druhy zla
Po dalším přemýšlení nám vyplouvají na povrch dvě roviny zla – subjektivní (zlo si způsobím sám, ať již vědomě či nevědomě, ať úmyslně, či omylem) a objektivní (přírodní katastrofy, zlo způsobené nějakou mocností). Dalším způsobem, jak kategorizovat zlo, může být rozdělení na fyzické zlo (například zemětřesení, tornáda, povodně, …) a morální zlo.
Existuje zlo, které nás spoutává. Tímto zlem jsou lidské závislosti (ať už na čemkoliv), jež nelze jen tak snadno přemoci, protože tyto závislosti můžou být onou mocností, která zotročuje člověka. Pak je také zlo, které člověk způsobuje sám, omylem nebo úmyslně. Dále máme zlo způsobené druhými lidmi a my jsme jeho obětí. A potom máme zlo způsobeno tragédií (přírodní katastrofy, nehody, náhody), ze kterého je těžké kohokoliv obvinit. Posledním zlem je zlo způsobené mocnostmi mimo náš svět, které ale nejsou vidět, proto je těžké se s nimi vypořádat. Toto zlo nelze jen tak pominout, protože Bible o něm na mnoha místech mluví.
Toliko bychom asi měli na úvod k tématu zla. Nyní se pokusím s tímto problémem vypořádat z křesťanského hlediska: některá východiska uvedu jako axiomy, protože jejich definice a apologetická obhajoba (ať již z logického nebo jiného hlediska) by přesahovala možnosti tohoto eseje. Biblické odkazy budu uvádět v Českém ekumenickém překladu a také v originálním jazyce podle BHS (Biblia Hebraica Stuttgartensia 4 ed.) a NA27 (Nestle-Alland 27 ed.).
Člověk, Bůh a existence zla
Jak se tedy vypořádat s existencí zla? Především by si měl být člověk vědom, že mnoho zla si způsobuje sám. Je to jeho přirozeností, protože je, jak Bible učí, zkažen hříchem6. Ne zákonitě všechno zlo je způsobeno člověkem, ale podle C. S. Lewise je ho podstatná část.
„… možnost bolesti je obsažena v samotné podstatě světa, v němž se duše setkávají. Když se duše stanou zlými, určitě této skutečnosti využijí k tomu, aby si navzájem škodili, a tato skutečnost je ze čtyř pětin vysvětlením lidského utrpení. Byli to lidé, ne Bůh, kdo vymyslel mučidla, biče, vězení, otroctví, střelné zbraně, bajonety a bomby. … Přesto však existuje mnoho utrpení, za které lidé nemohou.“7
C. S. Lewis ve své knize Problém bolesti popisuje zlo jako prostředek, který nás zbavuje našich iluzí o tomto světě a nutí nás uvědomit si, že nemůžeme být sobecky „soběstační“ a zůstat na jednom místě v životě a nikdy se neposunout dál, nerůst. Také existence zla a bolesti nás nutí přemýšlet reálně: „Jestliže počáteční, nejméně důrazné působení bolesti rozbíjí iluzi, že je všechno v pořádku, pak ono další a důraznější působení rozbíjí klam, že všechno, co máme, ať již je to samo o sobě dobré či zlé, je pouze naše, a že s tím vystačíme.“8
Lze tedy Boha obvinit ze zla? Slovy apoštola Pavla „mh. ge,noito“9 - rozhodně ne! „Bůh je od všeho zlého oddělen a v žádném případě za zlo nenese odpovědnost.“10 „Bůh jako svatý ovšem reaguje na zlé, zvláště to, kterého se dopouští jeho lid, a tak dopouští zlé ve smyslu neštěstí jako trest za hřích [Ex 5,22n].“11 Zlo, kterým je lid stíhán není ale však vždy trestem za hříšné jednání člověka nebo národu. Někdy ale Bůh dovoluje ve své svrchovanosti zlo i z jiných důvodů, než je trest za hřích, ale vždy mu určuje jasné meze (viz. kniha Jób12). Dalo by se také říci, že existence zla je cenou za lidskou svobodu, kterou Bůh lidi obdařil. Nechtěl nás mít jako roboty, co budou bezvýhradně poslušné jeho vůli, ale chtěl mít s lidmi vztah. Aby to bylo možné, musel dát lidem svobodnou vůli, a tím pádem i možnost postavit se proti Bohu.
Křesťan by si měl být vědom toho, že Bůh je jediný (Deuteronomium 6,4)13, svrchovaný, vševědoucí a všemocný14 a že vše, co se děje, je pod Boží mocí a kontrolou. Zlo v tomto pojetí tedy není důsledkem souboje dvou božstev (jako například v Zarathuštrismu15), dobrého a zlého, ani množství zla není výsledkem toho, že ten zlý má právě navrch. Právě naopak, je to jediný Bůh, který má vše pod kontrolou. Prorok Izajáš tlumočil Boží slovo: „Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci.“16
„Proroci považovali Hospodina za poslední příčinu zla, vyjádřeného bolestí, utrpením, či neštěstím. On ve své svrchovanosti toleruje zlo ve vesmíru, ovládá je a používá při řízení světa. Trestá jím hříchy jednotlivců i národů (Iz 45,7; Pláč 3,38; Am 3,6).“17
Naděje pro věřící
Právě s předchozí ideou souboje dvou božstev je v polemice prorok Izajáš, který dává problému zla úplně jinou dimenzi, pohled, ve kterém je jiskřička naděje. Apoštol Pavel psal v dopise Římanům právě o této naději. Vše je v Božích rukou, a proto není důvod k obavám, ale k radosti, vždyť „Víme, že všecko napomáhá k dobrému těm, kdo milují Boha, kdo jsou povoláni podle jeho rozhodnutí.“18
Boží svrchovanost nad zlem je možné vidět například v knize Jób, v prvních dvou kapitolách, kde satan dostává určitou moc nad Jóbem, ale vždy je omezen tím, kolik zla na něj dovolí Hospodin seslat: „Hospodin na to satanovi odvětil: "Nuže, měj si moc nade vším, co mu patří, pouze na něho ruku nevztahuj." A satan od Hospodina odešel.“19 Právě toto je pro věřící lidi základ naděje. Naděje v to, že vše co v životě přichází, je v Božích rukou. A protože křesťané také věří, že Bůh je dobrý, nedopustí na nás víc, než bychom mohli zvládnout: „Nepotkala vás zkouška nad lidské síly. Bůh je věrný: nedopustí, abyste byli podrobeni zkoušce, kterou byste nemohli vydržet, nýbrž se zkouškou vám připraví i východisko a dá vám sílu, abyste mohli obstát.“20 Právě proto se mohou křesťané s nadějí řídit tím, co píše apoštol Pavel do Říma: „Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem.“21
Závěr
Na otázku jak se vypořádat se zlem odpověď asi jen tak nenalezneme. Ke zlu se tedy můžeme postavit v zásadě dvěma způsoby.
Za prvé se můžeme nechat přemoci zlem a propadat buď beznaději nebo tomu, že sami začneme páchat zlo. To je pohled, který je bezútěšný a strašlivý. Pokud se zlem necháme přemoci, vzdáváme boj za dobro, což je dle mého názoru nejen neetické, ale i špatné. Starý indiánský zákon říká, že ten, kdo jen nečině přihlíží zlu, je vinen stejně jako ten, kdo jej páchá.
Za druhé se zlu ze všech sil vzepřeme, přestože se to může jevit jako nerovný boj. Můžeme však bojovat s nadějí, kterou nám Bible dává. Je to naděje, že všechno zlé je k něčemu dobré. Bible říká, že Bůh je nakonec ten, kdo má všechno pod kontrolou a je ten, kdo je mocen použít si všechno k dobrému22 pro spravedlivého23 člověka. Tato naděje může živit naší vůli, kterou máme moc měnit mnoho v nás samotných a přemáhat tak zlo, které na nás doléhá.
„Jenom na nás to je, jací jsme, jestli takoví nebo makoví. Naše tělo je zahrada a naše vůle zahradníkem: a tak, ať už chceme nasít hluchavek nebo pěstovat salát, vysázet yzop nebo vyplet dymián, mít ji celou na jeden nebo rozdělenou na vícero druhů zelin, ať už z ní zanedbáním uděláme úhor nebo vzděláním eden – vždycky síla k tomu a pořádající moc je v naší vůli.“24
Autorův dovětek
Protože tento esej může vyznít příliš jednostranně zaměřený, znovu zdůrazňuji, že se jedná o mojí odpověď, jakožto věřícího člověka na otázku zla tak, jak se s ním vypořádávám já. Doufám, že tento esej pomohl při vašem hledání pravdy a dal vám odpovědi na velice kontroverzní otázku problému zla, a nebo alespoň ukázal postoje věřících lidí v jiném světle, než jste byli zvyklí.
Zkratky použitých biblických textů
ČEP: Český ekumenický překlad. Praha: Česká biblická společnost, 2001.
NA27: Nestle-Alland. Novum Testamentum Graece 27 ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1993.
BHS: Elliger-Rudolph. Biblia Hebraica. Stuttgartensia 4 ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1990.
Zdroje
Novotný, Adolf. Biblický slovník. Praha: Kalich, 1952. Fotomechanický přetisk vydání z roku 1952, Kalich, evangelické nakladatelství a Česká biblická společnost, 1992. Str. 1308-1310. ISBN: 80-7017-528-1.
Český ekumenický překlad Bible. Praha: Česká biblická společnost, 2001. ISBN: 80-85810-29-8.
Nestle-Alland. Novum Testamentum Graece 27 ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1993. ISBN: 3-438-05100-1.
Douglas, J.D. ed. Nový Biblický slovník. Praha: Návrat domů, 1996. Str. 1151-1152. ISBN: 80-85495-65-1.
Lewis, C. S. Problém bolesti. Praha: Návrat domů, 1998. Str. 71-87. ISBN: 80-85495-89-9.
Heller, Jan. Znamení odkazující k nebi. Praha: Vyšehrad, 2007. Str. 253-258. ISBN: 978-80-7021-975-1.
Software BibleWorks 7.0 s použitými biblickými texty: ČEP (2001), BHS 4ed (1990), LXX 9ed (1971), NA27 (1993); lexikony BDB (heb.) a Thayer (řec.); ISBE Biblický slovník.
Apoštolské vyznání víry (http://cs.wikipedia.org/wiki/Apoštolské_vyznání)
Křesťanská filosofie http://www.phil.muni.cz/fil/antika/texty/13_filon_augustinus.htm
Užitečné webové odkazy
Bible21 on-line: http://online.bible21.cz/index.php
BibleServer (množství překladů, včetně českých – ČEP, SNC): http://www.bibleserver.com/
Řecký Nový zákon on-line: http://www-users.cs.york.ac.uk/~fisher/gnt/
Hebrejsko-anglický Starý zákon on-line: http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0.htm
Wikipedia – on-line encyklopedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavní_strana
Biblické studie: http://www.biblicalstudies.org.uk/index.html
Křesťanská filosofie: http://www.phil.muni.cz/fil/antika/texty/13_filon_augustinus.htm
1Heller, Jan. Znamení odkazující k nebi. Praha: Vyšehrad, 2007. Str. 253.
2Novotný, Adolf. Biblický slovník. Praha: Kalich, 1952. Str. 1308.
4Heller, Jan. Znamení odkazující k nebi. Praha: Vyšehrad, 2007. Str. 253.
5Mocnost je zde označení pro zdroj zla mimo naše chápání. Nevíme, zda je tím věc, či osoba nebo skupina osob. Slovo mocnost může zahrnout toto všechno. Zároveň nám říká, že je mocná, silnější než člověk (důkazem je to, že se zlo děje).
6Příběh o pádu člověka (a příchodu hříchu na svět) nalezneme v Genesis 3. kapitole.
7Lewis, C. S. Problém bolesti. Praha: Návrat domů, 1998. Str. 71.
8Tamtéž, str. 76.
9Pavel toto slovní spojení používá ve svých dopisech 14 krát, z toho nejčastěji v dopise Římanům.
10Douglas, J.D. ed. Nový biblický slovník. Praha: Návrat domů, 1996. Str. 1151.
11Novotný, Adolf. Biblický slovník. Praha: Kalich, 1952. Str. 1308. Biblický odkaz v textu na Exodus 5,22:
ČEP: Mojžíš se obrátil k Hospodinu a řekl: „Panovníku, proč jsi dopustil na tento lid zlo? Proč jsi mě vlastně poslal?
BHS: `ynIT'(x.l;v. hZ<ß hM'l'î hZ<ëh; ~['äl' ‘ht'[o’rEh] hm'Ûl' yn"©doa] rm;_aYOw: hw"ßhy>-la, hv,²mo bv'Y"ôw:
12Obzvláště však první dvě kapitoly, kde je původcem Jóbova utrpení Satan, který jej obviňuje před Bohem. Bůh Satanovo působení ale vždy limituje. Jób se ovšem toto nikdy nedozvěděl. Jeho utrpení bylo způsobeno mocnostmi mimo náš svět.
13ČEP: Slyš, Izraeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin jediný.
BHS: `dx'(a, Ÿhw"ïhy> WnyheÞl{a/ hw"ïhy> lae_r"f.yI [m;Þv.
14Apoštolské vyznání víry - „Věřím v Boha, Otce všemohoucího ...“ http://cs.wikipedia.org/wiki/Apoštolské_vyznání
15V tomto náboženství proti sobě stojí bůh dobrý Ahura-Mazda a zlý Angra-Mainju, kteří proti sobě bojují. Člověk se do jejich boje může vložit tím, jak jedná - koná buď dobré či zlé skutky (podle toho, komu se rozhodl sloužit).
16Izajáš 45,7;
BHS: s `hL,ae(-lk' hf,î[o hw"ßhy> ynIïa [r"+ arEAbåW ~Alßv' hf,î[o %v,xoê arEåAbW ‘rAa rceîAy
17Douglas, J.D. ed. Nový biblický slovník. Praha: Návrat domů, 1996. Str. 1151.
18Římanům 8,28;
NA27: Oi;damen de. o[ti toi/j avgapw/sin to.n qeo.n pa,nta sunergei/ eivj avgaqo,n( toi/j kata. pro,qesin klhtoi/j ou=sinÅ
19Jób 1,12;
BHS: !j'êF'h; ‘aceYEw: ^d<+y" xl;Þv.Ti-la; wyl'êae qr:å ^d<êy"B. ‘Al-rv,a]-lk' hNEÜhi !j'ªF'h;-la, hw"÷hy> rm,aYo’w:
`hw")hy> ynEïP. ~[iÞme
LXX: to,te ei=pen o` ku,rioj tw/| diabo,lw| ivdou. pa,nta o[sa e;stin auvtw/| di,dwmi evn th/| ceiri, sou avlla. auvtou/ mh. a[yh| kai. evxh/lqen o` dia,boloj para. tou/ kuri,ou
201 Korintským 10,13;
NA27: peirasmo.j u`ma/j ouvk ei;lhfen eiv mh. avnqrw,pinoj\ pisto.j de. o` qeo,j( o]j ouvk eva,sei u`ma/j peirasqh/nai u`pe.r o] du,nasqe avlla. poih,sei su.n tw/| peirasmw/| kai. th.n e;kbasin tou/ du,nasqai u`penegkei/nÅ
21Římanům 12,21;
NA27: mh. nikw/ u`po. tou/ kakou/ avlla. ni,ka evn tw/| avgaqw/| to. kako,nÅ
22Viz. Římanům 8,28.
23Spravedlivý člověk znamená v biblickém pojetí člověk, který zůstává věrný Bohu, věrný jeho smlouvě.
24Shakespeare, William: Othello. Přel. SAUDEK, E.A. Praha: Státní nakldatelství krásné literatury a umění, 1964. Str. 31. Pozn.: první dějství, třetí scéna, mluví Jago.
Komentáře
Přehled komentářů
Having read this I believed it was extremely enlightening. I appreciate you finding the time and effort to put this informative article together. I once again find myself spending a significant amount of time both reading and commenting. But so what, it was still worth it! klädföretag på nätet biosp.wommmewt.com/useful-tips/klaedfoeretag-p-naetet.php
privat dagpleje nørrebro
(privat dagpleje nørrebro, 2. 2. 2021 21:31)
I could not refrain from commenting. Well written! privat dagpleje nørrebro ralso.wommmewt.com/beauty/privat-dagpleje-nrrebro.php
Topic
(MADONIA3216, 2. 2. 2021 20:31)https://prom-electric.ru/remont-indramat-servo-controller-ac-tdm12-50-300-w0/
Гидроизоляция фундамента цена москва
(CharlesDrulp, 2. 2. 2021 20:28)
https://novostroyka63.ru/ - Фундамент цена за куб
Создание дома вашей мечты - это оригинальная возможность, спланировать и претворить в жизнь нечто воистину уникальное во всех отношениях. Возведение фундамента - это в целом первоначальная модель ремонта, в процессе которой домик строится. При расчете замена фундамента под старым деревянным домом цена предусматривается весьма много факторов. Средняясумма возведения домов фундамента составляет приблизительно от 10$ за кв.метр . Погреб сможет умножить итоговую стоимость каждого объекта недвижимости, предоставляя необходимое помещение ради организации хранения и порой рабочее пространство. Наша профессиональная команда по конструированию и возведенью фундамент под памятник на кладбище цена может помочь выстроить жилище, о котором вы всегда мечтали. От начала до конца наша специализированная компания в Череповец позаботимся о всех без исключения процессах, чтобы заказчику не довелось тревожиться о деталях. Специализированная международная компания в Киселевск несет юридическую ответственность за проект, а не вы, именно поэтому организация в Борисоглебск имеют интерес в том, затем чтобы довести до конца строительство коттеджа быстрее и эффективнее. Узнайте о сваи винтовые для фундамента цены в вытегре у спспециалистовециалистов корпорации.
Topic
(DUBALDI1091, 2. 2. 2021 20:01)https://prom-electric.ru/remont-honeywell-ssec-monitor-396-115/
baka med blåbär och choklad
(baka med blåbär och choklad, 2. 2. 2021 19:46)
Hello there, I do believe your site could be having internet browser compatibility issues. Whenever I take a look at your blog in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it has some overlapping issues. I simply wanted to give you a quick heads up! Aside from that, excellent site! baka med blåbär och choklad neyri.prizezwom.com/news/baka-med-blbaer-och-choklad.php
Topic
(DAGER5400, 2. 2. 2021 18:50)https://prom-electric.ru/remont-allen-bradley-pc-board-base-dr-ps-50hp-460v-1336-151140/
бурение скважин недорого
(Donaldciv, 2. 2. 2021 18:29)
Доброго времени суток товарищи
Бурение скважин Бурение скважин на воду в Минске и Минской области — это процесс разрушения земельных пород в
вертикальном направлении с целью добычи воды из недр земли с применением
специального бурового оборудования, буровых установок на базе ЗИЛ 131, или буровых
установок на гусеничном ходу. В результате формируется скважина, ствол которой
укрепляется обсадными трубами.
Стоимость бурения скважины на воду зависит от глубины, сложности геологического
разреза, конструкции скважины и начинается от 50 рублей
Глубина скважины в разных районах разная и может достигать 200 метров
Почему бурить скважину на воду стоит в компании «БурТехСервис»?
Доступные цены
Только качественные материалы
Собственный парк техники
Гарантия на все выполненные работы
Немного о нашей компании “БурТехСервис”
С 2010 года компания “БурТехСервис” активно осуществляет свою деятельность по бурению скважин на воду под ключ. Обратившись к нам, жители частных домов и коттеджей получают возможность иметь собственный источник воды, обустроенный и готовый к эксплуатации.
Наши заказчики рука об руку проходят с нами весь путь от изучения территории своего участка, структуры почвы и ее глубины, до бурения и обустройства. После этого вы получите полезные рекомендации, как эксплуатировать и ухаживать за пробуренной скважиной, чтобы она работала на радость Вам долгие годы. Выдаем гарантию на весь комплекс работ. В случае возникновения неполадок в работе скважины и поломок, наши специалисты быстро устранят их.
Собственная техника для бурения
В распоряжении “БурТехСервис” имеется полной набор специальной техники. Это техника и оборудование, применяемые на всех этапах буровых работ, включая земельные работы. Вы можете ознакомиться со буровыми комплектами , а также с фотографиями техники в процессе бурения скважины .
Все работы по бурению осуществляются нашими специалистами со стажем работы более 10 лет в этой сфере. Ими пробурено более 2500 скважин, они знают все о структуре и глубине залегания водоносных слоев в Минской области, и с удовольствием поделятся с вами своими знаниями и практическими навыками и интересующимися заказчиками.
Гарантийный талон и паспорт на скважину
“БурТехСервис” выполняет свою деятельность строго в соответствии с установленными нормативными положениями, требованиями и нормами законодательства Республики Беларусь об охране и использовании водных ресурсов.
В зависимости от целей и нужд нашего заказчика выполняем бурение как скважин на песок (до первого водоносного слоя – песчаный слой), так и артезианских скважин, расположенных глубже (водоносный слой – известняк, в котором естественными способами отфильтровывается вода).
По окончании сотрудничества с нашей компанией “БурТехСервис” , вы получаете “Договор”, “Акт выполненных работ”, “Паспорт на скважину“, “Гарантийный талон”.
Стоимость бурения скважины
В стоимость бурения 1 метра скважины входит:
Проезд к месту бурения
Буровые работы
Труба нПВХ из пищевого пластика
Монтаж обсадной трубы
3-метровый фильтр из полиамидной сетки галунного плетения европейского производства
Обсыпка фильтра фильтрующим песком
Прокачка скважины
Карта глубин бурения скважин Минской и Гродненской областей
Чтобы узнать ориентировочную глубину залегания вашего водоносного слоя, нажмите на карту. Для получения более точных сведений свяжитесь с нами по контактному номеру +375 29/33 3220505
eksem bag øret
(eksem bag øret, 2. 2. 2021 15:15)
bookmarked!!, I love your web site! eksem bag øret birdf.wommmewt.com/news/eksem-bag-ret.php
установка скважин воду
(Donaldvpn, 2. 2. 2021 13:48)
Здравствуйте господа
Обустройство скважины с пластиковым кессоном
Пластиковый кессон – самое оптимальное решение только что обустроенной скважины. Помимо того что, он отлично защищает Вашу скважину, обеспечивает ей необходимую герметичность. Пластик, как известно, не подвержен коррозии. К тому же, ни в каком дополнительном обслуживании пластиковый кессон не нуждается. В результате Вы имеете чистую питьевую воду в доме и на своем участке, используя для полива огорода. И пользоваться пластиковой конструкцией Вы можете в течение 50 лет, не опасаясь за работу Вашей скважины.
Монтаж пластикового кессона в только что обустроенную скважину состоит из этапов:
Вокруг обсадной трубы выкапывают котлован с запасом на 20-30 см больше диаметра пластикового кессона. Выравнивают дно.Опускают кессон отверстием на обсадную трубу. Фиксируют трубу к корпусу кессона. Точность и аккуратность установки напрямую влияет на качество пользования и срок службы кессона.К кессону через боковые отверстия в его стенке подсоединяют трубы водопровода и вывода на внешний поливочный кран, подсоединяется питающий кабель, всё аккуратно закрепляется крепежными болтами.Обсадная труба должна быть обрезана до нужной высоты с учетом кессона. В скважину спускается насос через оголовок. Подключают все трубы, закрепляя болтами. на оголовке.Устанавливают в кессоне гидроаккумулятор и системы автоматики, розетка со шнуром для подключения электрического кабеля.Подводят трубы и электрический кабель к домуЗакрывают крышку кессона. Засыпают щели выкопанной землей. Литой пластиковый корпус кессона, а также его установка на глубине 2 м (это ниже промерзания грунта) защищает скважину и оборудование от замерзания в холодное время года.Монтаж пластикового кессона и обустройство скважины завешено и можно пользоваться скважиной.
как провести воду в дом из скважины
(Donaldwfi, 2. 2. 2021 8:56)
Привет друзья
Канализация Компания Буртехсервис выполняет полный комплекс работ по водоотведению в частных домах Минска и Минской области. В качестве септика используем бетонные кольца – это самый надежный и долговечный вариант монтажа канализации среди существующих сегодня.
Монтаж канализации в частном доме. Установка септика
Установка септика из бетонных колец проводится по следующим этапам:
Подготовка. Расчет количества бетонных колец в зависимости от количества проживающих в доме. Выбор места – септик должен располагаться на расстоянии более 5 метров от дома и не меньше 50 метров от водозаборной скважины.С помощью экскаватора выкапывается 2 котлована для будущих колодцев-резервуаров и траншея для прокладки труб до дома.С помощью спецтехники опускают бетонные кольца одно за другим на дно каждого котлована. Для формирования одного резервуара требуется три кольца. Стандартная высота бетонного кольца составляет 90 см. Первый резервуар будет выполнять роль очистного сооружения, второй – фильтрационный.В траншею закладывается канализационная труба. Трубопровод прокладывают под определенным углом наклона. Это позволяет избежать засоров в трубопроводе, образующихся в местах поворотов и изгибов во время передвижения к септику нечистот и отработанной воды.В резервуарах пробивают отверстия под канализационную трубу и перелив. Монтаж очистной системы.На третье бетонноеСтыки бетонных колец герметизируют цементным раствором.В качестве люков на резервуары устанавливают полимерные крышки.Засыпают землей оставшееся пространство, выравнивают.Обустройство системы водоотведения завершено.
Стоимость обустройства и монтажа канализации
Стоимость монтажа канализации зависит от глубины вырываемого котлована, количества бетонных колец и начинается от 1000 рублей.
Установка септика из бетонных колец обеспечит Вам надежность и подарит комфортную жизнь в Вашем доме!
Компания Буртехсервис не только выполняет комплекс работ по водоотведению (монтажу канализации), но и осуществляет сервисное обслуживание установленных септиков.
aloe vera forever dryck
(aloe vera forever dryck, 2. 2. 2021 3:42)
With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright violation? My blog has a lot of unique content I've either authored myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the internet without my agreement. Do you know any ways to help protect against content from being ripped off? I'd really appreciate it. aloe vera forever dryck chera.sewomenpriz.com/travels/aloe-vera-forever-dryck.php
recept på mockarutor
(recept på mockarutor, 1. 2. 2021 21:27)
Excellent way of explaining, and nice post to obtain data on the topic of my presentation focus, which i am going to deliver in university. recept på mockarutor kerpo.sewomenpriz.com/advice-girlfriends/recept-p-mockarutor.php
dermaroller behandling pris
(dermaroller behandling pris, 1. 2. 2021 18:26)
Yesterday, while I was at work, my sister stole my iPad and tested to see if it can survive a 25 foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now destroyed and she has 83 views. I know this is totally off topic but I had to share it with someone! dermaroller behandling pris wilma.prizezwom.com/travels/dermaroller-behandling-pris.php
ica sortiment och inköp
(ica sortiment och inköp, 1. 2. 2021 10:33)
Hi! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing many months of hard work due to no back up. Do you have any solutions to prevent hackers? ica sortiment och inköp glener.womeddse.com/for-women/ica-sortiment-och-inkoep.php
tonifier le corps
(tonifier le corps, 1. 2. 2021 4:12)
Great web site you have got here.. It's difficult to find excellent writing like yours these days. I truly appreciate people like you! Take care!! tonifier le corps taicua.womeddse.com/for-men/tonifier-le-corps.php
Topic
(DEGELE8797, 31. 1. 2021 20:01)https://prom-electric.ru/remont-unidrive-eclipse-base-drive-board-6230-4005/
smyckesten på a
(smyckesten på a, 31. 1. 2021 18:23)
Howdy superb website! Does running a blog similar to this require a great deal of work? I have absolutely no understanding of computer programming however I had been hoping to start my own blog soon. Anyway, if you have any recommendations or techniques for new blog owners please share. I know this is off topic however I just needed to ask. Thanks! smyckesten på a cious.womeddse.com/news/smyckesten-p-a.php
Topic
(PLOVER1430, 31. 1. 2021 15:20)https://prom-electric.ru/remont-cleveland-motion-control-servo-controller-board-assembly-fs8991-0289-004/
yves saint laurent smink
(yves saint laurent smink, 31. 1. 2021 14:58)
Thanks for every other informative web site. The place else could I get that type of info written in such an ideal manner? I have a venture that I'm just now working on, and I have been at the glance out for such information. yves saint laurent smink quat.prizezwom.com/beauty/yves-saint-laurent-smink.php
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100
klädföretag på nätet
(klädföretag på nätet, 2. 2. 2021 23:20)