Problém zla
Problém zla
Zpracování tématu z křesťanského pohledu pro apologetické použití
Úvod
V tomto eseji se pokusím vyrovnat se s problémem zla v tomto světě. Jako svoji výchozí pozici výslovně uvádím křesťanství a právě z tohoto pohledu se tématem budu zabývat. Již svatý Augustin si kladl otázku „Unde malum?“ Odkud zlo? Podívejme se na náš problém blíž. Tento esej si neklade nárok na to být nějakou obsáhlejší prací, ani vyřešení otázky zla. Má být spíše zamyšlením z křesťanského pohledu nad tématem a prezentací autorových postojů.
Definice zla
Začněme definicí zla jako takového. Co je to zlo? Záhy zjišťujeme, že již sama definice je problematická.
„Během lidských dějin bylo dáno už mnoho odpovědí. Někdo sobecký řekne, že zlo je to, co jemu škodí. Někdo myslí na druhé a řekne, že zlo je to, co škodí lidem. Kdo věří v Boha řekne, že zlo je hřích, kterým rozbíjíme lidskou i Boží lásku. Všechny ty odpovědi mají něco do sebe, ale nevystihují zlo plně.“1
Za definicí zla se ale může skrývat něco jiného. Přesně definovat, něco pojmenovat, znamená určit tomu jasné hranice, a tím to dostat pod svou moc. Se zlem se to ale má tak, že čím víc a přesněji se jej snažíme definovat, tím víc nám proklouzává mezi prsty. Bible nikde nelíčí, co zlo je, ale jak funguje. Zlo se hebrejsky řekne ra ([r;), což „označuje vše, co je opakem dobrého, libého, zdravého, příjemného a užitečného.“2 Řecky se zlo řekne kakon (kako,n), ponéros (ponhro,j), faulos (fau/loj). Další výrazy pro zlo jsou: chattát (taJ'x;) pro zlo jako omyl, avat (tw:[') pro zlo jako překroucení pravdy, pešá ([v;P,) je výraz pro zlo jako zrada či útěk od praporu, kešer (rv,q,) pro zlo jako spiknutí, zradu, marah (hr'm') pro zlo jako rebelii, vzdor a pak je nejhorší - rášá ([v'r') pro zlo jako zpupný vzdor, svévoli.
Aurelius Augustinus (svatý Augustýn) učil, že „Podobně jako ticho je absencí hluku, tma absencí světla, je i zlo absencí, nedostatkem dobra a ne samostatným principem.“3
Otázka původu zla, která často následuje, je pro mnohé lidi snahou o ospravedlnění sebe sama a omluvy za své činy, protože předpokládají, „že zlo přichází odněkud odjinud: buďto od těch druhých, anebo od Pána Boha, který to na světě nezařídil dost důkladně.“4 Zde bych byl opatrný, protože by bylo příliš laciné svést všechno zlo buď na druhé, protože jsou zlí a jejich rozhodnutí zlo působí, a nebo na nějakou mocnost5 nás daleko přesahující a zbavit se tím veškeré zodpovědnosti.
Druhy zla
Po dalším přemýšlení nám vyplouvají na povrch dvě roviny zla – subjektivní (zlo si způsobím sám, ať již vědomě či nevědomě, ať úmyslně, či omylem) a objektivní (přírodní katastrofy, zlo způsobené nějakou mocností). Dalším způsobem, jak kategorizovat zlo, může být rozdělení na fyzické zlo (například zemětřesení, tornáda, povodně, …) a morální zlo.
Existuje zlo, které nás spoutává. Tímto zlem jsou lidské závislosti (ať už na čemkoliv), jež nelze jen tak snadno přemoci, protože tyto závislosti můžou být onou mocností, která zotročuje člověka. Pak je také zlo, které člověk způsobuje sám, omylem nebo úmyslně. Dále máme zlo způsobené druhými lidmi a my jsme jeho obětí. A potom máme zlo způsobeno tragédií (přírodní katastrofy, nehody, náhody), ze kterého je těžké kohokoliv obvinit. Posledním zlem je zlo způsobené mocnostmi mimo náš svět, které ale nejsou vidět, proto je těžké se s nimi vypořádat. Toto zlo nelze jen tak pominout, protože Bible o něm na mnoha místech mluví.
Toliko bychom asi měli na úvod k tématu zla. Nyní se pokusím s tímto problémem vypořádat z křesťanského hlediska: některá východiska uvedu jako axiomy, protože jejich definice a apologetická obhajoba (ať již z logického nebo jiného hlediska) by přesahovala možnosti tohoto eseje. Biblické odkazy budu uvádět v Českém ekumenickém překladu a také v originálním jazyce podle BHS (Biblia Hebraica Stuttgartensia 4 ed.) a NA27 (Nestle-Alland 27 ed.).
Člověk, Bůh a existence zla
Jak se tedy vypořádat s existencí zla? Především by si měl být člověk vědom, že mnoho zla si způsobuje sám. Je to jeho přirozeností, protože je, jak Bible učí, zkažen hříchem6. Ne zákonitě všechno zlo je způsobeno člověkem, ale podle C. S. Lewise je ho podstatná část.
„… možnost bolesti je obsažena v samotné podstatě světa, v němž se duše setkávají. Když se duše stanou zlými, určitě této skutečnosti využijí k tomu, aby si navzájem škodili, a tato skutečnost je ze čtyř pětin vysvětlením lidského utrpení. Byli to lidé, ne Bůh, kdo vymyslel mučidla, biče, vězení, otroctví, střelné zbraně, bajonety a bomby. … Přesto však existuje mnoho utrpení, za které lidé nemohou.“7
C. S. Lewis ve své knize Problém bolesti popisuje zlo jako prostředek, který nás zbavuje našich iluzí o tomto světě a nutí nás uvědomit si, že nemůžeme být sobecky „soběstační“ a zůstat na jednom místě v životě a nikdy se neposunout dál, nerůst. Také existence zla a bolesti nás nutí přemýšlet reálně: „Jestliže počáteční, nejméně důrazné působení bolesti rozbíjí iluzi, že je všechno v pořádku, pak ono další a důraznější působení rozbíjí klam, že všechno, co máme, ať již je to samo o sobě dobré či zlé, je pouze naše, a že s tím vystačíme.“8
Lze tedy Boha obvinit ze zla? Slovy apoštola Pavla „mh. ge,noito“9 - rozhodně ne! „Bůh je od všeho zlého oddělen a v žádném případě za zlo nenese odpovědnost.“10 „Bůh jako svatý ovšem reaguje na zlé, zvláště to, kterého se dopouští jeho lid, a tak dopouští zlé ve smyslu neštěstí jako trest za hřích [Ex 5,22n].“11 Zlo, kterým je lid stíhán není ale však vždy trestem za hříšné jednání člověka nebo národu. Někdy ale Bůh dovoluje ve své svrchovanosti zlo i z jiných důvodů, než je trest za hřích, ale vždy mu určuje jasné meze (viz. kniha Jób12). Dalo by se také říci, že existence zla je cenou za lidskou svobodu, kterou Bůh lidi obdařil. Nechtěl nás mít jako roboty, co budou bezvýhradně poslušné jeho vůli, ale chtěl mít s lidmi vztah. Aby to bylo možné, musel dát lidem svobodnou vůli, a tím pádem i možnost postavit se proti Bohu.
Křesťan by si měl být vědom toho, že Bůh je jediný (Deuteronomium 6,4)13, svrchovaný, vševědoucí a všemocný14 a že vše, co se děje, je pod Boží mocí a kontrolou. Zlo v tomto pojetí tedy není důsledkem souboje dvou božstev (jako například v Zarathuštrismu15), dobrého a zlého, ani množství zla není výsledkem toho, že ten zlý má právě navrch. Právě naopak, je to jediný Bůh, který má vše pod kontrolou. Prorok Izajáš tlumočil Boží slovo: „Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci.“16
„Proroci považovali Hospodina za poslední příčinu zla, vyjádřeného bolestí, utrpením, či neštěstím. On ve své svrchovanosti toleruje zlo ve vesmíru, ovládá je a používá při řízení světa. Trestá jím hříchy jednotlivců i národů (Iz 45,7; Pláč 3,38; Am 3,6).“17
Naděje pro věřící
Právě s předchozí ideou souboje dvou božstev je v polemice prorok Izajáš, který dává problému zla úplně jinou dimenzi, pohled, ve kterém je jiskřička naděje. Apoštol Pavel psal v dopise Římanům právě o této naději. Vše je v Božích rukou, a proto není důvod k obavám, ale k radosti, vždyť „Víme, že všecko napomáhá k dobrému těm, kdo milují Boha, kdo jsou povoláni podle jeho rozhodnutí.“18
Boží svrchovanost nad zlem je možné vidět například v knize Jób, v prvních dvou kapitolách, kde satan dostává určitou moc nad Jóbem, ale vždy je omezen tím, kolik zla na něj dovolí Hospodin seslat: „Hospodin na to satanovi odvětil: "Nuže, měj si moc nade vším, co mu patří, pouze na něho ruku nevztahuj." A satan od Hospodina odešel.“19 Právě toto je pro věřící lidi základ naděje. Naděje v to, že vše co v životě přichází, je v Božích rukou. A protože křesťané také věří, že Bůh je dobrý, nedopustí na nás víc, než bychom mohli zvládnout: „Nepotkala vás zkouška nad lidské síly. Bůh je věrný: nedopustí, abyste byli podrobeni zkoušce, kterou byste nemohli vydržet, nýbrž se zkouškou vám připraví i východisko a dá vám sílu, abyste mohli obstát.“20 Právě proto se mohou křesťané s nadějí řídit tím, co píše apoštol Pavel do Říma: „Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem.“21
Závěr
Na otázku jak se vypořádat se zlem odpověď asi jen tak nenalezneme. Ke zlu se tedy můžeme postavit v zásadě dvěma způsoby.
Za prvé se můžeme nechat přemoci zlem a propadat buď beznaději nebo tomu, že sami začneme páchat zlo. To je pohled, který je bezútěšný a strašlivý. Pokud se zlem necháme přemoci, vzdáváme boj za dobro, což je dle mého názoru nejen neetické, ale i špatné. Starý indiánský zákon říká, že ten, kdo jen nečině přihlíží zlu, je vinen stejně jako ten, kdo jej páchá.
Za druhé se zlu ze všech sil vzepřeme, přestože se to může jevit jako nerovný boj. Můžeme však bojovat s nadějí, kterou nám Bible dává. Je to naděje, že všechno zlé je k něčemu dobré. Bible říká, že Bůh je nakonec ten, kdo má všechno pod kontrolou a je ten, kdo je mocen použít si všechno k dobrému22 pro spravedlivého23 člověka. Tato naděje může živit naší vůli, kterou máme moc měnit mnoho v nás samotných a přemáhat tak zlo, které na nás doléhá.
„Jenom na nás to je, jací jsme, jestli takoví nebo makoví. Naše tělo je zahrada a naše vůle zahradníkem: a tak, ať už chceme nasít hluchavek nebo pěstovat salát, vysázet yzop nebo vyplet dymián, mít ji celou na jeden nebo rozdělenou na vícero druhů zelin, ať už z ní zanedbáním uděláme úhor nebo vzděláním eden – vždycky síla k tomu a pořádající moc je v naší vůli.“24
Autorův dovětek
Protože tento esej může vyznít příliš jednostranně zaměřený, znovu zdůrazňuji, že se jedná o mojí odpověď, jakožto věřícího člověka na otázku zla tak, jak se s ním vypořádávám já. Doufám, že tento esej pomohl při vašem hledání pravdy a dal vám odpovědi na velice kontroverzní otázku problému zla, a nebo alespoň ukázal postoje věřících lidí v jiném světle, než jste byli zvyklí.
Zkratky použitých biblických textů
ČEP: Český ekumenický překlad. Praha: Česká biblická společnost, 2001.
NA27: Nestle-Alland. Novum Testamentum Graece 27 ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1993.
BHS: Elliger-Rudolph. Biblia Hebraica. Stuttgartensia 4 ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1990.
Zdroje
Novotný, Adolf. Biblický slovník. Praha: Kalich, 1952. Fotomechanický přetisk vydání z roku 1952, Kalich, evangelické nakladatelství a Česká biblická společnost, 1992. Str. 1308-1310. ISBN: 80-7017-528-1.
Český ekumenický překlad Bible. Praha: Česká biblická společnost, 2001. ISBN: 80-85810-29-8.
Nestle-Alland. Novum Testamentum Graece 27 ed. Stuttgart: Deutsche Bibelgesellschaft, 1993. ISBN: 3-438-05100-1.
Douglas, J.D. ed. Nový Biblický slovník. Praha: Návrat domů, 1996. Str. 1151-1152. ISBN: 80-85495-65-1.
Lewis, C. S. Problém bolesti. Praha: Návrat domů, 1998. Str. 71-87. ISBN: 80-85495-89-9.
Heller, Jan. Znamení odkazující k nebi. Praha: Vyšehrad, 2007. Str. 253-258. ISBN: 978-80-7021-975-1.
Software BibleWorks 7.0 s použitými biblickými texty: ČEP (2001), BHS 4ed (1990), LXX 9ed (1971), NA27 (1993); lexikony BDB (heb.) a Thayer (řec.); ISBE Biblický slovník.
Apoštolské vyznání víry (http://cs.wikipedia.org/wiki/Apoštolské_vyznání)
Křesťanská filosofie http://www.phil.muni.cz/fil/antika/texty/13_filon_augustinus.htm
Užitečné webové odkazy
Bible21 on-line: http://online.bible21.cz/index.php
BibleServer (množství překladů, včetně českých – ČEP, SNC): http://www.bibleserver.com/
Řecký Nový zákon on-line: http://www-users.cs.york.ac.uk/~fisher/gnt/
Hebrejsko-anglický Starý zákon on-line: http://www.mechon-mamre.org/p/pt/pt0.htm
Wikipedia – on-line encyklopedie: http://cs.wikipedia.org/wiki/Hlavní_strana
Biblické studie: http://www.biblicalstudies.org.uk/index.html
Křesťanská filosofie: http://www.phil.muni.cz/fil/antika/texty/13_filon_augustinus.htm
1Heller, Jan. Znamení odkazující k nebi. Praha: Vyšehrad, 2007. Str. 253.
2Novotný, Adolf. Biblický slovník. Praha: Kalich, 1952. Str. 1308.
4Heller, Jan. Znamení odkazující k nebi. Praha: Vyšehrad, 2007. Str. 253.
5Mocnost je zde označení pro zdroj zla mimo naše chápání. Nevíme, zda je tím věc, či osoba nebo skupina osob. Slovo mocnost může zahrnout toto všechno. Zároveň nám říká, že je mocná, silnější než člověk (důkazem je to, že se zlo děje).
6Příběh o pádu člověka (a příchodu hříchu na svět) nalezneme v Genesis 3. kapitole.
7Lewis, C. S. Problém bolesti. Praha: Návrat domů, 1998. Str. 71.
8Tamtéž, str. 76.
9Pavel toto slovní spojení používá ve svých dopisech 14 krát, z toho nejčastěji v dopise Římanům.
10Douglas, J.D. ed. Nový biblický slovník. Praha: Návrat domů, 1996. Str. 1151.
11Novotný, Adolf. Biblický slovník. Praha: Kalich, 1952. Str. 1308. Biblický odkaz v textu na Exodus 5,22:
ČEP: Mojžíš se obrátil k Hospodinu a řekl: „Panovníku, proč jsi dopustil na tento lid zlo? Proč jsi mě vlastně poslal?
BHS: `ynIT'(x.l;v. hZ<ß hM'l'î hZ<ëh; ~['äl' ‘ht'[o’rEh] hm'Ûl' yn"©doa] rm;_aYOw: hw"ßhy>-la, hv,²mo bv'Y"ôw:
12Obzvláště však první dvě kapitoly, kde je původcem Jóbova utrpení Satan, který jej obviňuje před Bohem. Bůh Satanovo působení ale vždy limituje. Jób se ovšem toto nikdy nedozvěděl. Jeho utrpení bylo způsobeno mocnostmi mimo náš svět.
13ČEP: Slyš, Izraeli, Hospodin je náš Bůh, Hospodin jediný.
BHS: `dx'(a, Ÿhw"ïhy> WnyheÞl{a/ hw"ïhy> lae_r"f.yI [m;Þv.
14Apoštolské vyznání víry - „Věřím v Boha, Otce všemohoucího ...“ http://cs.wikipedia.org/wiki/Apoštolské_vyznání
15V tomto náboženství proti sobě stojí bůh dobrý Ahura-Mazda a zlý Angra-Mainju, kteří proti sobě bojují. Člověk se do jejich boje může vložit tím, jak jedná - koná buď dobré či zlé skutky (podle toho, komu se rozhodl sloužit).
16Izajáš 45,7;
BHS: s `hL,ae(-lk' hf,î[o hw"ßhy> ynIïa [r"+ arEAbåW ~Alßv' hf,î[o %v,xoê arEåAbW ‘rAa rceîAy
17Douglas, J.D. ed. Nový biblický slovník. Praha: Návrat domů, 1996. Str. 1151.
18Římanům 8,28;
NA27: Oi;damen de. o[ti toi/j avgapw/sin to.n qeo.n pa,nta sunergei/ eivj avgaqo,n( toi/j kata. pro,qesin klhtoi/j ou=sinÅ
19Jób 1,12;
BHS: !j'êF'h; ‘aceYEw: ^d<+y" xl;Þv.Ti-la; wyl'êae qr:å ^d<êy"B. ‘Al-rv,a]-lk' hNEÜhi !j'ªF'h;-la, hw"÷hy> rm,aYo’w:
`hw")hy> ynEïP. ~[iÞme
LXX: to,te ei=pen o` ku,rioj tw/| diabo,lw| ivdou. pa,nta o[sa e;stin auvtw/| di,dwmi evn th/| ceiri, sou avlla. auvtou/ mh. a[yh| kai. evxh/lqen o` dia,boloj para. tou/ kuri,ou
201 Korintským 10,13;
NA27: peirasmo.j u`ma/j ouvk ei;lhfen eiv mh. avnqrw,pinoj\ pisto.j de. o` qeo,j( o]j ouvk eva,sei u`ma/j peirasqh/nai u`pe.r o] du,nasqe avlla. poih,sei su.n tw/| peirasmw/| kai. th.n e;kbasin tou/ du,nasqai u`penegkei/nÅ
21Římanům 12,21;
NA27: mh. nikw/ u`po. tou/ kakou/ avlla. ni,ka evn tw/| avgaqw/| to. kako,nÅ
22Viz. Římanům 8,28.
23Spravedlivý člověk znamená v biblickém pojetí člověk, který zůstává věrný Bohu, věrný jeho smlouvě.
24Shakespeare, William: Othello. Přel. SAUDEK, E.A. Praha: Státní nakldatelství krásné literatury a umění, 1964. Str. 31. Pozn.: první dějství, třetí scéna, mluví Jago.
Komentáře
Přehled komentářů
Somebody essentially help to make critically posts I might state. That is the very first time I frequented your website page and to this point? I surprised with the analysis you made to make this actual put up amazing. Magnificent job! illamående på morgonen diagau.diatradpr.com/useful-tips/illamende-p-morgonen.php
kaloriräknare på internet
(kaloriräknare på internet, 12. 4. 2021 3:47)
Link exchange is nothing else but it is just placing the other person's web site link on your page at suitable place and other person will also do similar in favor of you. kaloriräknare på internet patva.gruborwom.com/music/kaloriraeknare-p-internet.php
oval diamant ring
(oval diamant ring, 11. 4. 2021 18:30)
If some one desires expert view on the topic of running a blog after that i recommend him/her to visit this blog, Keep up the good job. oval diamant ring charmp.nnutunman.com/map9.php
best organic face moisturizer with spf
(best organic face moisturizer with spf, 11. 4. 2021 10:22)
If some one wants to be updated with latest technologies afterward he must be pay a visit this website and be up to date everyday. best organic face moisturizer with spf hata.gruborwom.com/decorations/best-organic-face-moisturizer-with-spf.php
сколько стоит скважина для воды
(Andreasxef, 11. 4. 2021 6:05)
Добрый день дамы и господа!Есть такой интересный сайт для заказа бурения скважин на воду. https://drive.google.com/file/d/1Y0zYtrRCia9jfU-BH3WPIbhph6HvwDRl/view?usp=sharing Бурение скважин в Минске – полный комплекс качественных и разумных по цене услуг. Заказывайте скважину для воды в АКВАБУРсервис – получите доступ к экологически чистой природной воде по самым выгодным в Минске ценам! Итак, вам нужна собственная скважина и вы решаете самостоятельно обеспечивать себя чистой водой — на своем загородном участке или на промышленном объекте в Минской области. Поздравляем с первым шагом. Но до того как мы приступим к бурению вашей скважины, вам предстоит сделать еще один выбор — решить, какая скважина у вас будет. Выбрать предстоит из двух вариантов: шнековая (до 35-40м) или артезианская (от 40м). Артезианская скважина бурится роторным способом. Этот способ бурения дороже уже по той причине, что сама скважина глубже. Цены на прохождение одного погонного метра при бурении артезианской или фильтровой скважины существенно не отличаются, однако за счет глубины конечная цена на роторное бурение выше.
От всей души Вам всех благ!
msm för håret
(msm för håret, 10. 4. 2021 19:50)
Actually when someone doesn't understand then its up to other visitors that they will assist, so here it occurs. msm för håret ternr.gruborwom.com/skin-care/msm-foer-hret.php
vita små klumpar i slidan
(vita små klumpar i slidan, 10. 4. 2021 1:32)
Good day! This post couldn't be written any better! Reading this post reminds me of my old room mate! He always kept talking about this. I will forward this post to him. Fairly certain he will have a good read. Thank you for sharing! vita små klumpar i slidan ipbi.diatradpr.com/skin-care/vita-sm-klumpar-i-slidan.php
har jeg stress
(har jeg stress, 9. 4. 2021 8:33)
Hi there, just became alert to your blog through Google, and found that it's truly informative. I am going to watch out for brussels. I will be grateful if you continue this in future. Many people will be benefited from your writing. Cheers! har jeg stress layki.diatradpr.com/sport/har-jeg-stress.php
lös hud efter graviditet
(lös hud efter graviditet, 8. 4. 2021 15:17)
I like the valuable info you provide in your articles. I'll bookmark your weblog and check again here regularly. I am quite certain I will learn many new stuff right here! Good luck for the next! lös hud efter graviditet chiet.gruborwom.com/useful-tips/loes-hud-efter-graviditet.php
DannyAgeve yandexnavi
(Robertalics, 1. 4. 2021 22:21)
https://www.pinterest.es/pin/797629783980974393/
- - - - -
пленка на стекло автомобиля
(Antoniosxd, 29. 3. 2021 4:04)
Привет товарищи!
Предлагаем Вашему вниманию высококачественные профессиональные плёнки. Наша организация"ООО Защитные плёнки" работает 15 лет на рынке этой продукции в Беларуси. Дизайнерам, производителям стеклопакетов, мебели и дверей для применения своей продукции в офисах, квартирах и коттеджах мы предлагаем установку декоративной пленки. Проектные и строительные организации для осуществления смелых архитектурных решений могут использовать предложенную нами на выбор тонировочную пленку. Матовые пленки различной цветовой гаммы, установленные в межоконном пространстве, придадут зданию или сооружению неповторимый индивидуальный стиль. Пленки зеркальные оградят посетителей кафе и магазинов или сотрудников офисов на нижних этажах от ненужных глаз.
Более подробная информация размещена https://drive.google.com/file/d/1hceZWkDFW4mFU9sDZ64bQAi3ss41Fo5g/view?usp=sharing
С уважением,коллектив "ООО Защитные плёнки".
johesu latest news
(Angelpsype, 29. 3. 2021 1:31)nigerian immigration portal https://www.fmohconnect.gov.ng/research_knowledge.html
You Dont Want to Miss it
(yourNIC, 28. 3. 2021 1:50)Hi there. I'm often alone in my bedroom. I'll fulfill all your disires. I can play so that we cum together! I love to hear about your fantasies. Let`s explore a world of Wild Fantasies. Join me https://sex-dating.me
Topic
(PAULS1974, 27. 3. 2021 8:51)Ремонт GROUPE SCHNEIDER PROGRAM TERMINAL MODEL P370-001 - AS-P370-001 https://prom-electric.ru/remont-groupe-schneider-program-terminal-model-p370-001-as-p370-001/ Диагностика GROUPE SCHNEIDER PROGRAM TERMINAL MODEL P370-001, AS-P370-001. Доставка.
Recommended for You only
(yourNIC, 27. 3. 2021 6:59)Hey, hope you are well! I'm a simple girl, who loves having fun, chatting and meeting new people. You will always find me smiling and happy because nothing disturb me! Join me https://sex-dating.me and your mind will be blown!
Topic
(HARCROW6880, 26. 3. 2021 13:45)Ремонт TRANSCOIL INC KDR DRIVE REACTOR 3PH 50/60HZ 600V 130AMP - KDRG21T https://prom-electric.ru/remont-transcoil-inc-kdr-drive-reactor-3ph-5060hz-600v-130amp-kdrg21t/ Диагностика TRANSCOIL INC KDR DRIVE REACTOR 3PH 50 60HZ 600V 130AMP, KDRG21T. Доставка.
зеркала на заказ минск
(Ruslanpgz, 26. 3. 2021 0:50)
Здравствуйте дамы и господа!
Предлагаем Вашему вниманию изделия из стекла для дома и офиса. Наша организация работает 10 лет на рынке этой продукции в Беларуси. Изготовим для вас и установим душевую кабину из стекла на заказ. Профессиональные замерщики и монтажники. Мы используем различные типы материалов и фурнитуры для создания душевых кабин и душевых перегородок любого дизайна и конструкции, устанавливаем на поддоны или без поддонов. У нас вы сможете заказать стекло для душевой кабины по индивидуальным размерам и проекту. Выполним доставку изделия и его монтаж.
Более подробная информация размещена https://drive.google.com/file/d/13CAPanRKgpkKCcaHzI0EiaMtWM0saPJO/view?usp=sharing
бурение скважин могилев
(Andreaspsm, 21. 3. 2021 10:06)
Здравствуйте господа!Есть такой замечательный сайт для заказа бурения скважин на воду. https://drive.google.com/file/d/1Y0zYtrRCia9jfU-BH3WPIbhph6HvwDRl/view?usp=sharing Бурение скважин в Минске – полный комплекс качественных и разумных по цене услуг. Заказывайте скважину для воды в АКВАБУРсервис – получите доступ к экологически чистой природной воде по самым выгодным в Минске ценам! Итак, вам нужна собственная скважина и вы решаете самостоятельно обеспечивать себя чистой водой — на своем загородном участке или на промышленном объекте в Минской области. Поздравляем с первым шагом. Но до того как мы приступим к бурению вашей скважины, вам предстоит сделать еще один выбор — решить, какая скважина у вас будет. Выбрать предстоит из двух вариантов: шнековая (до 35-40м) или артезианская (от 40м). Артезианская скважина бурится роторным способом. Этот способ бурения дороже уже по той причине, что сама скважина глубже. Цены на прохождение одного погонного метра при бурении артезианской или фильтровой скважины существенно не отличаются, однако за счет глубины конечная цена на роторное бурение выше.
От всей души Вам всех благ!
нужна скважина на воду
(Donaldnes, 18. 3. 2021 20:32)
Доброго времени суток господа
Обустройство скважины с адаптером Рассмотрим пошаговый процесс монтажа адаптера
Раскапывают траншею глубиной ниже уровня замерзания (1,5-2 метра) и шириной 0,5 метров для удобства монтажа.В обсадной трубе сверлят отверстие требуемого диаметра и обрабатывают его края.Подготавливают адаптер: сначала его очищают от технологической смазки, затем для надежной фиксации обрабатывают герметиком уплотнительные кольца.В обсадную трубу опускают адаптер , используя Т-образный ключ. Резьбовую часть заводят в подготовленное отверстие. Затем обе части конструкции соединяют между собой.
К погружному насосу подключают питающий и греющий кабель. Верх обсадной трубы обрезают и закрывают крышкой.Монтируются вспомогательные приборы.Проверка работоспособности системы и ее герметичности.Засыпают траншею песком.Монтаж завершен.
Обустройство скважины с помощью адаптера. В чем преимущества?
Подходит для комфортного пользования скважиной круглый годОбустройство скважины с адаптером позволит использовать пространства на Вашем участке наиболее оптимально и сэкономит егоУстановка адаптера на глубине 1,5-2 метра препятствует замерзанию скважиныПростой монтаж и демонтаж в случае, владелец не пользуется домом зимой (насос с адаптером легко доставать и возвращать на место)Отсутствует необходимость проведения земельных работ при обустройстве скважиныСвоим качеством в работе не уступает другим видам обустройства скважинВыгодно и экономично для заказчика
Как влияет материал адаптера на срок его службы при обустройстве скважины?
Рассмотрим, из каких материалов может изготавливаться адаптер:
Адаптер из латунных сплавов является самым дешевым вариантом и служит 5-7 летБронзовый адаптер может исправно эксплуатироваться до 25 лет. Но этот материал дорогой и редко встречается в продаже.Адаптер из нержавеющей стали наиболее популярный вариант ввиду своих свойств. Способен проработать исправно до 25 лет. Его отличительная особенность в том, что адаптер не склонен создавать с течением времени вредные примеси в питьевой воде, добываемой из скважины.Адаптер из сплавов DZR обладает устойчивостью к потере цинка, то есть к коррозии. Питьевая вода не портиться при использовании такого адаптера совершенно не портится. DZR-адаптер хорошо служит долгие годы.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100
illamående på morgonen
(illamående på morgonen, 12. 4. 2021 18:21)